Dimittendanalyse af DTU’s civilingeniører og diplomingeniører | DAMVAD Analytics
38
Når dimittenderne spørges direkte ind til, hvorvidt der er overensstemmelse mellem det, de har læst
på studiet, og de kompetencer, der efterspørges af deres nuværende arbejdsgiver (nederste figur i
figur 7.1), er der endnu større spredning i svarene og større overordnet uenighed. Kun 49 % af
civilingeniørerne og 58 % af diplomingeniørerne er enten helt enige eller enige mens 32 % af
civilingeniørerne og 16 % af diplomingeniørerne angiver, at de enten er uenige eller helt uenige.
Diplomingeniørerne er altså i højere grad enige i, at de i løbet af studiet har opnået de kompetencer,
der efterspørges på arbejdsmarkedet.
Figur 7.2, 7.3 og 7.4 dykker dybere ned i ovenstående resultater ved at se nærmere på hvilke
kompetencer, der efterspørges på arbejdsmarkedet, og hvordan disse passer med kompetencerne,
der opnås på studiet. Figur 7.2 og 7.3 spørger ind til henholdsvis hvilke kompetencer, dimittenderne
har opnået på studiet, og værdien/efterspørgslen af de samme kompetencer på arbejdsmarkedet.
Figur 7.4 samler til sidst indsigterne ved at sammenligne i hvor høj grad, hver kompetence tilegnes på
studiet, og i hvor høj grad de efterspørges på arbejdsmarkedet. På denne måde kan vi identificere
hvilke områder, der ifølge dimittenderne fokuseres for meget på under studiet, og hvilke der med
fordel kan få mere fokus, jævnfør arbejdsmarkedets efterspørgsel.
I figur 7.2 ser vi dimittendernes vurdering af studiets evne til at udvikle en række kompetencer. Samlet
set vurderer dimittenderne, at studiet har bidraget til tilegnelse af alle kompetencer. Mellem 94-99 %
af civilingeniørerne og mellem 90-97 % af diplomingeniørerne svarer "i meget høj grad", "i høj grad"
eller "i nogen grad" til de 12 kompetencer, der spørges ind til.
Civilingeniørerne og diplomingeniørerne nævner overordnet set mange af de samme kompetencer
som dem, de i høj grad har tilegnet sig. Kompetencerne, hvor flest svarer "i høj grad", er for begge
dimittend-grupper evnen til at tilegne ny viden, evnen til at analysere komplekse problemstillinger,
teoretisk viden og metoder, evne til at være kritisk tænkende samt evnen til at samarbejde. Blandt
diplomingeniørerne har flere i høj grad tilegnet sig kompetencen: evnen til at arbejde projektorienteret.
Generelt svarer flere civilingeniører end diplomingeniører, at de i høj grad og i meget høj grad har
tilegnet sig de efterspurgte kompetencer på studiet. Evnen til at formidle skriftligt og mundtligt samt
evnen til at arbejde med virkelige problemstillinger og løsninger er dog blandt de kompetencer hvor
flere af dimittenderne svarer " i mindre grad" eller "slet ikke".
I figur 7.3 ser vi dimittendernes vurdering af, i hvilken grad de samme 12 kompetencer efterspørges i
deres seneste eller nuværende job. Både blandt civil- og diplomingeniørerne er evnen til at arbejde
med virkelige problemstillinger eller løsninger, evnen til at tilegne ny viden samt evnen til at arbejde
projektorienteret blandt de mest efterspurgte kompetencer på deres arbejde. Blandt civilingeniørerne
er evnen til at analysere komplekse problemstillinger og evnen til at være kritisk tænkende også
blandt mest efterspurgte kompetencer. For diplomingeniørerne gælder det for evnen til at
samarbejde samt evnen til at arbejde selvstændigt. Derimod er der en lavere efterspørgsel efter
evnen til at anvende, og have kendskab til, teoretisk og metodisk viden fra uddannelsen for både civil-
og diplomingeniørerne.