Dimittendanalyse af DTU’s civilingeniører og diplomingeniører | DAMVAD Analytics
43
Tabel 7.5 angiver hvilke kompetencer dimittenderne har tilegnet sig på deres uddannelse, de anvender
i deres nuværende/seneste job. Blandt de højest scorende er tekniske og analytiske kompetencer fra
studiet, samt anvendelse af teori og metode inden for det pågældende fagområde. Derudover scorer
en række kompetencer højt, som i høj grad er værdifulde for en bred vifte af brancher og
arbejdspladser, herunder tilegnelse af ny viden, overholdelse af deadlines, og evnen til at samarbejde.
Tabel 7.5
Spørgsmål stillet til alle dimittender: Hvilke kompetencer, som du har tilegnet dig på din videregående
uddannelse, anvender/anvendte du i dit nuværende/seneste job? (Vælg op til 5 kompetencer)
9%
4%
15%
14%
12%
10%
6%
5%
4%
1%
1%
0%
1%
7%
46%
41%
39%
34%
31%
27%
23%
23%
19%
14%
10%
6%
23%
19%
17%
36%
37%
33%
31%
31%
32%
44%
59%
61%
54%
54%
0% 20% 40% 60% 80%
Tilegnelse af ny viden
Analytiske kompetencer
Tekniske kompetencer
Arbejde struktureret og overholde deadlines
Anvendelse af teori og metode inden for fagområde
Evnen til at samarbejde
IT-færdigheder
Tværfaglige og projektorienterede kompetencer
Omsætte teori til praksis
Formidlingsevner
Evne til at begå mig i et internationalt miljø
Kreative og innovative kompetencer
Praktiske færdigheder
Fremmedsprogsfærdigheder
Menneskelige kompetencer
Strategiske kompetencer
Forretningsforståelse
Kulturforståelse
Andre kompetencer
Ingen kompetencer
Civilingeniører Diplomingeniører
Kilde: DAMVAD Analytics på baggrund af UFM’s spørgeskemaundersøgelse til dimittender, som dimitterede i perioden 1. okt. 2015 – 30. sep. 2017, og
som har angivet at de har været eller er i beskæftigelse. Se populationsafgrænsning i bilag.
Note: Figuren viser andelen der har svaret ja til svarmuligheden. N = 1.525. Civilingeniører: N = 1.176, Diplomingeniører: N = 349. Andre kompetencer
indeholder bl.a. Evnen til at præsentere og evnen til at arbejde hårdt.