Dimittendanalyse af DTU’s civilingeniører og diplomingeniører | DAMVAD Analytics
44
Blandt de kompetencer, der scorer lavest, er eksempelvis fremmedsprogsfærdigheder,
forretningsforståelse, kulturforståelse, eller menneskelige kompetencer. Det kan, som nævnt, både
skyldes at kompetencerne ikke tilegnet på studiet, eller fordi de ikke anvendes på dimittendernes
arbejde.
Endelig har dimittenderne haft mulighed for at angive hvilke kompetencer, de vurderer, burde have
været en del af uddannelsen.1 Her nævnes følgende af flere respondenter blandt civilingeniørerne
(493 dimittenders vurderinger):
➢ Større fokus på udvikling af skriftlige og mundtlige kompetencer og formulering (5%)
➢ Flere kompetencer indenfor Excel og administrative kompetencer der er centrale for at begå
sig i en virksomhed. Derudover generelle IT-kompetencer samt forretningsforståelse (10 %)
➢ Flere nævner ønske om at komme i praktik, og mere fokus fra studiets side omkring at finde
praktikpladser (5%)
➢ Bedre forståelse af praktisk anvendelse og omsætning af teori til praksis (16 % af
respondenterne nævner lignende)
➢ Ledelseskompetencer (4%)
➢ Basal og avanceret programmering (8% nævner en form for programmering)
Blandt diplomingeniørerne (59 dimittenders vurderinger) omtales følgende af flere respondenter:
➢ Ledelseskompetencer (19%)
➢ Flere kompetencer indenfor Excel og administrative kompetencer der er centrale for at begå
sig i en virksomhed. Derudover generelle IT-kompetencer samt forretningsforståelse (32%)
➢ Basal og avanceret programmering (20 % nævner en form for programmering)
1 Der blev i spørgeskemaundersøgelsen spurgt ”Er der væsentlige kompetencer, du ikke har opnået på
din uddannelse, som du vurderer, burde have været en del af uddannelsen?”. N=1.525, hvoraf 43% har
svaret.