Eksempler på den ingeniørfaglige specialists job-funktioner: En biokemiker, der forsker i og udvikler medicin eller andre former for ydelser på mikroniveau (eks. Novozymes og Novo Nordisk). En softwareprogrammør, der arbejder ud fra en digital eller elektronisk platform (fx GoBike og Momondo). Eksempel på forskerens jobfunktioner: En ph.d.-kandidat eller forsker på DTU eller en anden forskningsinstitution, der forsker inden for et særligt kernefagligt område (fx DTU). 5.7 Efterspørgsel efter kandidater vs. ph.d.- kandidater Aftagerne er blevet bedt om at uddybe deres efter-spørgsel efter kandidater (civilingeniører) vs. ph.d.- kandidater. Vi oplever, at det især er de forsknings-tunge aftagere/virksomheder og ift. ansættelser til forskerstillinger, at aftagerne sætter det som et krav, at kandidaten har en ph.d.-grad, fordi de har en stærkere faglig specialisering. ”To ud af tre ansatte i min FoU-afdeling er ph.d.er. De har specialiseret sig i noget, der er relevant for vores afdeling. I produktionsafdelingen er det mere kandidater, de ansætter. Den dygtige kandidat fås først efter et ph.d.-studie.” (Aftager, Medicobranchen) Ph.d.ernes faglige viden er for flere aftagere væ-sentlig til at supplere eller ”lukke” nogle faglige hul-ler på arbejdspladsen, hvor de nuværende medar-bejdere ikke har denne specifikke faglige indsigt. I den sammenhæng er det af betydning, at kandida-ten har brugt yderligere tre år på at fordybe sig fag-ligt på et specifikt fagområde gennem sin ph.d. ”Jeg synes, de er gode! Og vi kan rigtig godt lide at ansætte ph.d.er af to hovedårsager: 1) De har endnu mere af det, vi talte om ift. den akademiske dybde. De er vant til ikke bare at gøre det, der står i lærebogen. De går ud over deres fag på den måde. Mere modnede akademisk. 2) Branding-effekt: Vi sælger mennesker, og der er tillid til blandt deres kunder ph.d.er fra DTU…” (Aftager, Konsulentbranchen) Andre aftagere vælger primært at ansætte kandida-ter frem for ph.d.-kandidater. Den primære årsag er, at aftagerne ikke har samme ”behov” for den faglige specialisering og viden, som en ph.d.er har tilegnet sig. Aftagerne har svært ved at anvende ph.d.-kan-didatens faglige specialisering til fulde, hvilket de mener er utilfredsstillende for den ansatte ph.d.- kandidat. DIMITTEND- OG AFTAGERUNDERSØGELSE FOR DTU’S 2-ÅRIGE KANDIDATUDDANNELSE | DAMVAD.COM 53
Report
To see the actual publication please follow the link above