Page 32

142721_Dynamo_37_14_web

32 Logi s t ik Eff ektiv transport med avanceret Transport af varer på land kræver mange ressourcer. En ny logistikmodel gør lastbilernes færden mere effektiv. Jesper Spangsmark Nielsen og Ivalo Jensen > Nye effektive kæmpeskibe nedsætter brændstofforbruget og udgifterne ved containerfragt på vandet til et minimum. På land er historien dog en anden: Lastbiler kan kun fragte én container ad gangen, og derfor bruger de lige så meget brændstof på at fragte en container fra København til Kerteminde, som skibene bruger per container på en tur fra Kina til København. Mens shipping-industrien har gode muligheder for at sikre, at skibene sejler med fuld last, kører lastbilerne ofte med tomme containere hjem efter at have afleveret varer hos kunderne inde i landet, og det bidrager betydeligt til det høje ressourceforbrug ved landtransport af containere. Kan man undgå, at lastbilerne kører med tomme containere, er der store gevinster at hente – for konkurrenceevnen og for miljøet, men det kræver avancerede matematiske værktøjer. Det er en del af baggrunden for, at Maersk Line indgår i forskningsprogrammet ’Energy Efficient Transport Planning’, ENERPLAN. Landtransport kan optimeres For shipping-industrien blev finanskrisen en brat overgang til nye realiteter. Fragtmængderne faldt for første gang i lang tid, kunderne havde færre penge, og konkurrencen var hårdere end nogensinde. ”Mens fragtmængderne steg op gennem 00’erne, fokuserede shipping industrien på at øge skibenes kapacitet og starte nye ruter. Da fragtmængderne begyndte at falde i slutningen af 00’erne, indså industrien, at der var behov for nye – eller i hvert fald supplerende strategier,” siger professor David Pisinger, DTU Management Engineering og leder af ENERPLAN. ”Da kunderne til de varer, som Maersk Line fragter, også har behov for at få kørt deres containere fra havnen ind i landet, var det relevant for os at fokusere på transporten, både til lands og til vands – og i lyset af de faldende fragtmængder blev Danmarks Tekniske Universitet


142721_Dynamo_37_14_web
To see the actual publication please follow the link above