Page 34

142721_Dynamo_37_14_web

Logi s t ik Inden for branchen er den hidtil blevet løst med lige dele menneskeligt overblik og velopdaterede ordrelister. Historisk set har systemet desværre kun resulteret i en lav procentdel trianguleringer i forhold til den samlede containermængde. Postdoc Line Blander Reinhardt og ekstern lektor Simon Spoorendonk, DTU Management Engineering, der begge er tilknyttet forskningsprogrammet, mente dog, at der her var tale om et af de tilfælde, hvor man med succes kunne tage det tilsyneladende enkle problem og gøre det langt mere komplekst og indviklet. ”For hvad nu hvis man i stedet for blot at lede efter en kunde, som tilfældigvis skal have varer den anden vej "Det er faktisk livsnødvendigt, at vi samarbejder med forskere for at udvikle værktøjer, der kan rumme kompleksiteten i vores forretning." Mikkel Mühldorff Sigurd, optimization manager, Maersk Line samme dag og tilfældigvis er i nærheden, ser mere fleksibelt på triangulering?” spørger Line Blander Reinhardt. Kan Maersk Line f.eks. opnå flere trianguleringer, hvis virksomheden venter på muligheden eller kører længere efter containere, som skal den anden vej? Og hvor længe kan det så betale sig at vente, og hvor langt kan det betale sig at køre? Kan kunder overtales til at flytte deres behov for at opnå triangulering, og kan det betale sig at give dem økonomisk kompensation? Og hvor stor skal den være set i forhold til udgifterne ved at have lastbiler og chauffører til at vente eller køre tomme? Hvilke konsekvenser vil f.eks. ventetider få for den samlede kapacitet af den tilgængelige lastbilflåde – og hvor stor er risikoen for ikke at nå at fylde skibet, før det skal sejle igen? Forskning livsnødvendigt for forretningen Hvis man skal foretage den beregning for hver enkelt container, og vel at mærke husker, at hver en ændring, man foretager i en tidsplan for at opnå triangulering, kan have konsekvenser for fragten af alle andre containere, bliver opgaven mere indviklet. Og hvis man samtidig tager i betragtning, at Maersk Lines skibe fragter op til 18.000 containere pr. skib, kan opgaven blive uoverskuelig, forklarer David Pisinger: ”At forsøge at overskue problemet ved hjælp af menneskeligt overblik og ordrelister alene svarer lidt til at bekæmpe en oversvømmelse med en spand og en grydeske – eller sagt på en anden måde: De eksisterende værktøjer er simpelthen ikke gearet til den voldsomme volumen af data, som beregning af optimal triangulering for lastbilerne kræver.” Mikkel Mühldorff Sigurd er optimization manager i Maersk Line og deltager i ENERPLAN. Han er enig: ”I takt med at vi udvikler Maersk Lines netværk af ydelser, bliver de også mere og mere komplekse. Og derfor er det faktisk livsnødvendigt, at vi samarbejder med forskere for at udvikle værktøjer, der kan rumme kompleksiteten i vores forretning,” siger Mikkel Mühldorff Sigurd. Fra avanceret matematik til skræddersyet løsning Derfor var det også centralt for projektet at få lagt alle de forhold, der er vigtige for Maersk Lines forretning, ind i modellen: ”Der har løbende været dialog om, hvilke aspekter der var relevante, og hvilke data der var til rådighed. På den baggrund har DTU-forskerne oversat den del af vores ydelser, der kombinerer fragt over vand og land, til matematik,” forklarer Mikkel Mühldorff Sigurd. Ifølge Line Blander Reinhardt var den store udfordring derfor ikke at skaffe de nødvendige data, heller ikke at integrere dem i modellen, men derimod at finde en måde at få den avancerede matematik presset ned i en løsning, der kan bruges i virksomhedens dagligdag: ”Nogle gange kræver den rigtige løsning så avancerede modeller, at man skal have en ph.d.-grad i matematik for at bruge dem, og så forsvinder den praktiske anvendelighed for industrien. Derfor brugte vi mange kræfter på at finde en løsning, som gjorde det muligt at integrere vores modellering i Maersk Lines daglige planlægning.” Resultatet er et modelleringsværktøj, som registrerer alle ordrer og tager højde for faktorer som beliggenhed, tid og afstand. Et værktøj, som >> 34 Danmarks Tekniske Universitet


142721_Dynamo_37_14_web
To see the actual publication please follow the link above