Page 35

142721_Dynamo_37_14_web

! Energieff ektiv transportplanlægning er brugbart ifølge Mikkel Mühldorff Sigurd: ”Det færdige værktøj er et af de mere modne resultater af Maersk Lines forskningssamarbejder.” Forskningsprogrammet ENER PLA N (Energy Efficient Transport Planning) har fokus på at bruge avanceret matematisk modellering til at optimere logistikken i containertransport – og dermed reducere CO 2- udslippet, samtidig med at konkurrenceevnen forbedres. Projektet ’Optimizing Inland Transportation’ er en del af ENER PLA N. Partnere er Maersk Line, IT Universitetet og DTU, som leder programmet, der er støttet af Det Strategiske Forskningsråd. Succes i test og global implementering For de medarbejdere, der planlægger transporterne i Maersk Line, betyder det nye værktøj, at de kan se en lang række kombinationer og valgmuligheder til og fra containerterminaler. Det gør det lettere at planlægge ruterne, opnå flere trianguleringer og dermed nedsætte ressourceforbruget betydeligt. Værktøjet er allerede testet i den spanske afdeling af Maersk Line, og her fortæller business strategy manager Brena Machado, at resultaterne har været så gode, at det er planen at teste værktøjet globalt i løbet af det kommende år: ”På baggrund af testperioden i Spanien vurderer vi, at Maersk Line har sparet 10-15 procent kørte kilometer i indlandstransporten. Og hvis vi implementerer værktøjet globalt, vil vi kunne spare 10-30 procent. Så det har været særdeles givtigt at have forskere uden for virksomheden til dels at kunne forstå udfordringen, dels at kunne udvikle et brugbart værktøj,” slutter han. < ! Yderligere oplysninger David Pisinger, professor, DTU Management Engineering, dapi@dtu.dk Foto Maersk 35 Dynamo nr. 37, maj 2014


142721_Dynamo_37_14_web
To see the actual publication please follow the link above