Page 22

Dynamo_42

22 DTU ROADRUNNERS REPORTAGE Fortalt til Bjørn Lymann Jespersen E Bjørn Lymann Jespersen n uge hvert år dyster studerende fra europæiske universiteter om at bygge en bil, der kan køre længst på, hvad der svarer til en liter benzin. DTU har deltaget i Shell Eco-marathon i alt 11 gange og har vundet hele 10 gange. Derfor er forventningerne store til dette års hold. De første dage går med at finde sig til rette og forberede sig, og alt går godt indtil torsdag, der ikke forløber helt som planlagt … Shell Eco-marathon Hvert år i maj bliver der afholdt Shell Eco-marathon i maj i Rotterdam.  De deltagende biler kører i to kategorier: Prototype og UrbanConcept. Prototyperne er mindre og mere eksperimentelle biler, mens UrbanConcept skal være bygget til at kunne køre på vejene, dvs. de skal have blinklys, vinduesviskere osv. UrbanConcept skal også stoppe én gang hver runde for at simulere bykørsel. Hvert hold skal gennemføre 10 omgange af 1,626 km på under 39 minutter. Holdene har fire forsøg, hvor det bedste tæller. DTU Roadrunners’ bil kører i kategorien UrbanConcept. Torsdag d. 21. maj Torsdag morgen kl. 3.30 bliver jeg vækket af en hollandsk vagt: ”Jeres bil er eksploderet, og der er flammer i jeres paddock (området, hvor bilerne holder parkeret, red.).” Min første tanke er, at ’det kan ikke være vores bil’. Men jeg finder hurtigt ud af, at han har ret. Derefter går det stærkt. Jeg tænker næsten ikke over, hvad jeg gør, men ringer til vores vejleder Claus Suldrup og går sammen med ham over til paddock’en. Vi står bare et par sekunder og kigger på bilen og lader det synke ind. Tanken om at give op flyver selvfølgelig igennem hovedet, men efter at jeg ser, at motoren er okay, bliver vi enige om at fortsætte. Der er jo ikke noget sjovt i at give op. Resten af dagen arbejder vi konstant på bilen, og vi får dele og ekstra mandskab fra Danmark. Vi må ikke være i paddock’en efter kl. 24, men får lavet en aftale med Shell, så vi kan køre bilen ud på en parkeringsplads og arbejde videre resten af natten. Fredag d. 22. maj Vi arbejder på bilen hele natten på en parkeringsplads 400 meter fra vores camp. Jeg får kun tre timers søvn og står op klokken fem om morgenen. Klokken 6 er bilen inde i paddock’en igen, hvor resten af holdet møder op og begynder at arbejde. Efter at vi har arbejdet på bilen hele dagen, sker det så: Klokken 23.30 starter motoren for første gang siden torsdag nat. Der er vild jubel, og alle er klar til i morgen. Per K. Jensen, 24, studerer Produktion og Konstruktion på DTU. Under Shell Eco-marathon i Rotterdam i maj var han pit boss hos DTU Roadrunners, som deltog med en selvbygget bil, der kører på bioethanol. Konkurrencen blev i år mere nervepirrende end forventet, da bilens motorrum udbrændte to dage før konkurrencestart. Her er pit bossens dagbog fra dagene i Rotterdam. D A G B O G F R A R O T T E R D A M DTU ROADRUNNERS


Dynamo_42
To see the actual publication please follow the link above