Page 6

Dynamo_42

06 BAG OM NY BROKONSTRUKTION INTERVIEW Fem timer tog det at etablere en ny buebro over Vorgod Å. Med traditionelle konstruktionsmetoder ville det have taget flere dage. Broen Den 17. marts 2015 var en skelsættende dato i brobygningens historie. En ny bro over Vorgod Å i Midtjylland kom på plads i løbet af en formiddag. Det kunne lade sig gøre, fordi broen ikke blev støbt på stedet, men kom som en slags samlesæt af mindre betondæk spændt sammen med wirer som perler på en snor. som bruges i byggeriet med rigtig mange fordele: Mindre materiale giver CO2-besparelser, dækkene er brand- og støjhæmmende, og de tager mindre plads op mellem etagerne. Perlekæder og trykkedyr Men professoren ville jo videre til buebroen, og her kom inspirationen fra en helt anden side. Han så for sig, at broen kunne bestå af en række letbetondæk skåret af i enden og sat sammen med en forspændingswire som perler på en snor. ”Wiren løber som en elastik i et blikrør inde i dækkene. Der er træk i wiren, men tryk i betonen på langs ad den, og derved får man en stiv buet form, som man så kan hejse på plads. Princippet er ligesom de små trykkedyr, vi legede med som børn. Benene falder sammen, når man trykker i bunden, og når man slipper, bliver de spændt igen. Det er, fordi der kommer balance mellem trykkræfterne og trækket i elastikken i midten. Men når det nu er en bueform, hvorfor retter den sig så ikke ud eller krummer helt sammen? Nej, det ville den kun gøre, hvis elastikken var fri og kunne slå væk fra tværsnittet. Når elastikken hele tiden følger formen, så er der balance mellem tryk og træk overalt.” Bygget på en nat Såre simpelt, men Kristian Hertz er den første, der har koblet trykkedyrs princippet sammen med brobygningskunsten. Idéen til perlekædebroen er derfor blevet patenteret og placeret i et spinout firma, Abeo. Verdens første perlekædebro er også kommet op over Vorgod Å i Vestjylland. Broen består af 12 buer og blev hejst på plads på bare fem timer i marts 2015. Og Kristian Hertz håber, at den næste snart kommer til. Den nye broteknologi skulle gerne lige så stille brede sig i Danmark og videre ud over grænserne. Imens fortsætter han sine studier af romersk byggeteknik og lader sig inspirere til nye forbedringer af perlekædebroen og de superlette betondæk – eller hvem ved, måske noget helt nyt. ”Jeg har altid elsket at lave nye konstruktioner. Ingeniører er jo netop uddannet til at lave noget nyt. Ellers kunne man nøjes med en kontormand, som hentede færdige løsninger ned fra hylden,” siger han. I år fylder Kristian Hertz 65. Fem år mere, så regner han med at gå på pension for at få tid til at skrive den bog om romerske konstruktioner, der foreløbig hober sig op i skrivebordsskuffen som billeder og noter. Kristian Hertz bruger trykkedyret som eksempel, når han forklarer princippet i brokonstruktionen. Tændstikæskerne svarer til broens betondæk, der holdes sammen med en wire som perler på en snor. Deraf betegnelsen ’perlekædebro’. 2010 Tre unge CBS-studerende henvender sig til Kristian Hertz. De vil gerne lave et firma baseret på hans idé om superlet beton. DTU placerer patenterne i firmaet, som får navnet Abeo. August 2012 Udviklingsområdet ’Lette miljørigtige betonkonstruktioner’ oprettes på DTU til forskning og udvikling af superlette konstruktioner og lette bærende sandwichpaneler.


Dynamo_42
To see the actual publication please follow the link above