Page 15

DYNAMO_46

DYNAMO 46 09 16 DTU 15 Tetra Pak Tetra Pak er verdens førende producent af emballager til fødevarer som mejeriprodukter, juice mv. Virksomheden blev stiftet i 1943 af dr. Ruben Rausing, som indså, at overgangen til supermarkeder, hvor kunderne kunne betjene sig selv, ville skabe efterspørgsel efter emballage. I dag beskæftiger koncernen flere end 23.000 medarbejdere fordelt på mere end 85 lande. Han viser en udstanset kompositplade, der kan foldes sammen til en såkaldt Tetra Brik Aseptic, som er en emballage, der egner sig særligt til langtidsholdbare produkter. På de steder, hvor maskinen skal bukke kompositpladen, er der på forhånd trykket fordybninger i materialet. I fagsproget kaldes det ’creasing’. Denne deformering betyder, at materialet lettere bøjer her. Fordybningerne bliver til hjørnerne i den færdige emballage, og takket være forbehandlingen bliver styrken i hjørnerne lige så god som i resten af strukturen. Nøglen til at opnå det bedst mulige resultat hurtigt og med mindst mulig På verdensplan har Tetra Pak flere end 8.700 maskiner i drift. De hurtigste maskiner kan producere 40.000 emballager i timen. brug af materialer ligger i den rette kombination af materialevalg, design, forarbejdningsproces og forbehandling. Det kræver stor og meget detaljeret viden. ”Polymerlagene har samme tykkelse som et hår, så vi er nødt til at have ekstrem høj opløsning for at få de resultater, vi har brug for,” siger Eskil Andreasson. Virksomheden bruger elektronmikroskopi – nærmere bestemt SEM (Scanning Electron Microscopy) – til disse detaljestudier. ”Det vil vi fortsat gøre, men SEM har den ulempe, at man skal skære prøver ud af materialet. Dermed vil der Produktionen af en mælkekarton går ekstremt hurtigt. Det stiller store krav til materialet og til producentens viden om det. enkelte emballage ned. Det gør vi både af økonomiske årsager og for at mindske belastningen af miljøet og forbruget af ressourcer,” tilføjer Christel Andersson. Samspil med elektronmikroskopi Et andet hensyn er forbrugernes komfort. ”Forbrugerne ønsker emballager, der er lette at åbne. Det forsøger vi at efterkomme, men naturligvis uden at gå på kompromis med evnen til at holde produktet inde. Det er modsatrettede hensyn,” supplerer teknologispecialist Eskil Andreasson fra Tetra Paks afdeling for teknologiudvikling.


DYNAMO_46
To see the actual publication please follow the link above