Page 41

DYNAMO_47

DYNAMO 47 12 16 DTU 41 Forestil dig, at du står i haven med højtryksspuleren på tredje time og renser hegn. Du er kun nået halvvejs, og de monotone bevægelser frem og tilbage føles efterhånden uoverkommelige. Og kedelige. Tænk, hvis man kunne sætte en robot til at gøre det grove. Om ikke så længe kan det blive en realitet. ”Vi har udviklet et system af saml selv-robotter, der er store og stærke nok til at have en reel funktionalitet. På den måde skiller de sig ud fra tilsvarende systemer,” fortæller David Johan Christensen, der er lektor på DTU Elektro og en af hovedkræfterne bag robotprojektet, der har fået navnet Fable. Fable er fremstillet som moduler, som du på få sekunder kan sætte sammen til f.eks. en robotarm eller et køretøj. Når det er gjort, giver du robotten nogle simple kommandoer i computerens programmeringsværktøj, og så gør robotten det, du har bedt den om. Så enkelt er det. Legetøj til undervisningen Netop nu er produktionen af de første 20 klassesæt med robotmoduler i fuld gang, og flere skoler har allerede bestilt et sæt Fable til undervisningen. ”Til en start bliver Fable produceret til undervisning i folkeskolen – helt ned til 2. klasse. I dag er færdigheder inden for teknologi og programmering jo vigtige, og med den teknologiske udvikling vil behovet formentlig kun vokse i fremtiden. Jo før eleverne stifter bekendtskab med det, jo bedre,” siger David Johan Christensen. Han spår, at værktøjskassen med robotmoduler kommer til at indgå i undervisningen som legetøj, der for at virke kræver nøje kendskab til fagenes fundament. Det er intet problem at samle modulerne, men hvis opgaven f.eks. er at få robotten til at styre en Byggeklodsrobotter bliver testet af brugerne; børn fra fritids- og ungdomsklubben Carlsvognen og unge fra HTX i Lyngby. Karoline Lawætz Shape Robotics


DYNAMO_47
To see the actual publication please follow the link above