Page 13

Dynamo_43

DYNAMO 43 12 15 DTU 13 Transportsektoren står for cirka en fjerdedel af den samlede globale CO2-udledning, og andelen er stigende. Personbiler og varebiler udleder omkring 70 procent af vejtransportens CO2 i EU. Det skyldes, at de fleste biler kører på fossile brændstoffer. Hvis målet om et fossilfrit samfund i 2050 skal nås, er elektrificering af transportsektoren en vigtig del af løsningen. På de næste sider sætter vi fokus på elbilen, der spiller en central rolle i denne udvikling. 1890 Den skotske kemiingeniør William Morrison bygger det, man mener, er den første kommercielt succesfulde og praktisk anvendelige elbil. Den bygges i USA og er en syvpersoners vogn med en rækkevidde på op mod 80 kilometer. 1894 Ingeniøren Henry G. Morris og kemikeren Pedro G. Salom bygger en elbil, der døbes Electrobat. Den er meget tung, men efter en videreudvikling bygger de flere eksemplarer med en rækkevidde på op omkring 40 kilometer. De kan køre lidt over 30 km/t. 1827 Den ungarske fysiker Ányos Jedlik udvikler den første egentlige elmotor. 1888 Den serbisk-amerikanske opfinder Nikola Tesla tager patent på den første vekselstrømsmotor DTU's forskere er blandt de første i verden, der kan få en serieproduceret bil til at levere strøm tilbage til elnettet – den såkaldte vehicle-to-grid-teknologi. Det sker i et nyt elbilslaboratorium på DTU Elektro. Få hele historien side 17.


Dynamo_43
To see the actual publication please follow the link above