Page 31

Dynamo_48

DYNAMO 48 03 17 DTU 31 deres muligheder for vækst. Men undersøgelsen viser også, at det vil kræve en betydelig indsats inden for forskning, innovation og uddannelse af kandidater at fastholde den høje danske markedsandel på området. Ukendt i offentligheden Flere virksomheder fremhæver, at branchen har haft sværere ved at rekruttere i forhold til andre brancher med samme høje teknologiske niveau. Det skyldes bl.a., at ingrediensvirksomheder stort set altid sælger business to business. Derfor er de ikke kendt i offentligheden. Samtidig har en virksomhed i fødevarebranchen typisk ingen interesse i at reklamere med, at deres produkter indeholder bestemte ingredienser. Ifølge rapporten vil det billede muligvis ændre sig i fremtiden. Det vil blive stadig mere almindeligt, at ingredienser sælges på deres sundhedseffekt, f.eks. ved at et produkt er tilsat kostfibre eller bakteriekulturer, der gavner fordøjelsen eller på andre måder fremmer sundheden. ’Viden er den vigtigste ingrediens’, sektorudviklingsrapport. Udgivet af DTU i samarbejde med DI Fødevarer og Landbrug & Fødevarer. Kan downloades her: l.dtu.dk/pylm Egon Bech Hansen, professor, DTU Fødevareinstituttet, egbh@food.dtu.dk Anne S. Meyer, professor, DTU Kemiteknik, am@kt.dtu.dk Dansk ingrediensindustri OMSÆTNING: ca. 35 mia. kr. EKSPORTANDEL: 95-98 % af omsætningen. ANDEL AF VERDENSMARKEDET: 14 %. BESKÆFTIGELSE: 18.000 personer, heraf ca. 6.200 i Danmark. KILDE: ’INGREDIENSINDUSTRIENS BETYDNING FOR EN RESSOURCEEFFEKTIV OG BÆREDYGTIG FØDEVAREPRODUKTION’, INSTITUTTET FOR FØDEVARESTUDIER OG AGROINDUSTRIEL UDVIKLING FORDI FØDEVARER/INGREDIENSFORUM, 2016. TALLENE ER FRA 2014.


Dynamo_48
To see the actual publication please follow the link above