10 TRÆNGSEL OPTIMERING AF KØREPLANER DTU
SÅDAN FÅR
VI FLERE TIL
AT LADE
BILEN STÅ
Adjunkt Evelien
van der Hurk har
med sine kolleger
påvist, at det er
muligt at mindske
ventetid ved hjælp
af matematisk
optimering .
Operationsanalyse. Kun ét
ord beskriver det, der kan
gøre kollektiv transport
mere attraktiv. Gennem
operationsanalyser kan
køreplaner optimeres, så passagerer
undgår at vente unødigt længe, når
de foretager et tog- eller busskift.
Hvert et minut tæller, når det gælder
om at gøre den offentlige transport
lækker over for borgerne. Bliver en
rejse med den kollektive transport for
bøvlet, vælger mange at sætte sig ind
bag rattet i deres bil, fortæller adjunkt
Evelien van de Hurk.
”De færreste har lyst til at rejse
med den kollektive transport, hvis
der er to skift undervejs. Det er allerede
en udfordring, når der skal foretages
bare ét skift. Vi ved også, at den
tid, passagerer venter, oplever de som
tre gange længere, end hvis de bruger
den samme tid i selve bussen eller
toget. Så det vil gavne oplevelsen af
den kollektive transport, hvis man
kan minimere især ventetiden,” siger
Evelien van de Hurk, der forsker i
optimering af bl.a. køreplaner ved
DTU Management.
Passagerernes stigende krav
Rejsetid består af tre komponenter,
fortæller Evelien van der Hurk:
tiden, du bruger på at komme til og
fra det nærmeste stoppested eller
den nærmeste station, dernæst tiden,
du bruger i bussen eller toget, og
endelig tiden, du bruger på eventuelle
skift undervejs. Blandt forbrugerne
er der stigende forventninger
til alle tre komponenter, fortæller
adjunkten.
”Passagererne stiller stadig højere
krav til, at de når frem til deres destination
hurtigt og bekvemt,” siger
Evelien van der Hurk, der ser det
som en del af tidsånden, at vi kræver
bekvemme on-demand-løsninger,
hvor vi ved hjælp af internettet kan
streame tv-serier eller købe ind,
akkurat når det passer os. Og i større
byer findes nu on-demand-transportløsninger
som leje af små elbiler,
hvor man kan booke et ledigt køretøj
over mobiltelefonen og starte rejsen,
præcis når det passer.
Kortere ventetid ved
tog- og busskift og
bedre kommunikation
med passagerer kan
få flere til at vælge
kollektiv transport.
Af Lotte Krull
Bax Lindhardt
Om operationsanalyser
Operationsanalyse er
en matematisk tilgang
til at optimere store
og komplekse systemer
og er ofte brugt
inden for produktions-
og ruteplanlægning.
Det er et afgørende
hjælpemiddel i en
lang række praktiske
og videnskabelige
problemstillinger.
Operationsanalyse
kombinerer matematisk
modellering,
heuristisk søgning
og machine learning. 61 %
AF DANSKE
FAMILIER
RÅDER OVER
ÉN ELLER
FLERE BILER.
KILDE: VEJDIREKTORATET