18 TRÆNGSEL KOLLEKTIV TRANSPORT DYNAMO 57 06 19
KAN AUTONOME
BUSSER KLARE DET
SIDSTE STYKKE?
Tre selvkørende busser skal nu testes på DTU Lyngby Campus.
De indgår i et projekt, der undersøger, om autonome busser
kan bringe passagerer til og fra den kollektive trafik.
Af Lotte Krull
Bax Lindhardt AAfstanden til nærmeste
stoppested eller station
er med til at afgøre, om
folk vælger den kollektive
trafik eller ej. Hvis der er
for langt at gå eller cykle, lokker bilen
med sin sædevarme og kopholder, og
den offentlige transport bliver fravalgt.
Udfordringen er kendt som first og last
mile-problematikken:
First mile er, hvordan
vi kommer frem til
den kollektive trafik, og last mile er,
hvordan vi kommer fra den kollektive
trafik og hen til vores endelige destination.
Måske kan små, selvkørende
busser opfylde borgernes transportbehov
på disse korte distancer. Det skal
det store projekt Linc undersøge, fortæller
Jeppe Rich, professor ved
DTU Management.
”Visionen for de selvkørende busser
er, at de bringer folk til og fra det nærmeste
stoppested eller den nærmeste
station, og at flere derfor vil lade bilen
stå og bruge den kollektive trafik i
stedet,” siger Jeppe Rich, der deltager i
projektet for at bidrage med viden om
trafikplanlægning og passageradfærd.
Trængsel kan mindskes
I Linc-projektet skal tre autonome
busser testes i to udvalgte områder