DTU 19
– først på DTU Lyngby Campus,
siden i Albertslund. Testområderne
ligger i et af Danmarks største
byudviklingsområder, Loop City,
der dækker de ti kommuner, som
hovedstadens 28 kilometer lange
letbane kommer til at køre igennem
fra 2025. Nem og hurtig adgang til
bl.a. letbanens 29 stationer kan måske
medvirke til, at flere vælger at køre
med den.
Det potentiale er interessant for
busoperatøren Nobina, fortæller
Søren Jacobsen, der er projektleder
i virksomheden. Nobina driver ca.
4.000 busser i den kollektive trafik i
Skandinavien, og virksomheden medvirker
i Linc for at afdække, om den
selvkørende teknologi allerede nu kan
integreres som transportløsning i den
kollektive trafik.
”Hvis selvkørende busser kan få
flere til at vælge den kollektive trafik,
og vi dermed får mindsket trængslen
på vejene, bliver det også lettere for
vores andre busser at komme frem.
Det kan igen få flere til at vælge den
kollektive trafik, og på den måde kan
vi måske få sat en positiv spiral i gang,”
siger Søren Jacobsen.
Test afdækker adfærd
I de to gange seks måneders testperiode
i henholdsvis Lyngby og Albertslund
skal partnerne i Linc bl.a. opnå
mere viden om passagerernes adfærd.
”Hvis der bliver udviklet hurtigere
busser, som kan tage flere passagerer,
så kan selvkørende busser komme til
at spille en ret stor rolle – ikke kun i
byerne, men også i landdistrikterne,
hvor borgerne rejser over længere
distancer.”
Nobina er allerede i gang med
at teste selvkørende busser til first
og last mile-kørsel i en forstad til
Stockholm, og her har virksomheden
høstet de første gode erfaringer.
”Busserne bliver faktisk brugt. Vi
kan endnu ikke tilbyde, at busserne
kan bestilles til en kørsel. Derfor
kører de lige nu efter en fast køreplan
og i en fastlagt rute. Der er plads til
12 passagerer i hver bus, og de medtager
i snit syv passagerer. Det synes
vi, er positive resultater,” siger Søren
Jacobsen.
Jeppe Rich, professor, DTU Management ,
rich@dtu.dk
Om Linc-projektet
• Linc tester
selvkørende
busser i to bymiljøer
– DTU
Lyngby Campus
og Albertslund
Kommune – hvor
borgere, der dagligt
bruger områderne,
kan blive
testpassagerer.
Det giver indblik i,
hvad de synes om
den nye transportplatform,
og
hvordan busserne
kan blive en del
af det fremtidige
bymiljø og den
kollektive trafik.
• I projektet deltager
DTU, Albertslund
Kommune,
busoperatøren
Nobina Technology,
Loop City,
Gate 21, Gladsaxe
Kommune,
IBM og Roskilde
Universitet (RUC).
• Projektet er
støttet af
EU-programmet
’Urban Innovative
Actions’ og har et
budget på 31,4
mio. kr.
Om testen i Lyngby
• Test af tre selvkørende busser på
DTU Lyngby Campus forventes at
begynde ultimo 2019.
• Testperioden er et halvt år og
involverer frivillige testpersoner.
• Undervejs indsamles viden om
passagerernes
modtagelse og
brug af busserne.
• De tre busser starter med at være
bemandede, så en fører overvåger
kørslen og griber ind, hvis der opstår
en uventet situation.
• Bussernes rute er i alt 1,6 km lang
og er placeret i den sydlige del af
DTU’s campus.
DTU-forskerne skal bl.a. bidrage med
køreplansoptimering, hvor der tages
højde for varierende efterspørgsel på
bussen. I første omgang vil det ske
ved at dirigere bussen til stoppesteder,
hvor der forventes efterspørgsel på et
givent tidspunkt.
”Vi vil opsamle data fra en række
frivillige testpersoner for bl.a. at
afdække, hvordan de forholder sig til
ventetiden på den selvkørende bus,
og vi vil få viden om, hvordan man
kommunikerer med passagererne, og
på sigt, hvordan de måske vil benytte
en on-demand-løsning, hvor de ved
hjælp af mobiltelefonen kan bestille
en kørsel,” siger Jeppe Rich.
Tester i Stockholm
Om autonome busser bliver den løsning,
som i fremtiden bringer folk til
og fra den kollektive trafik, afhænger
af teknologiudviklingen, vurderer
Jeppe Rich:
Professor Jeppe
Rich deltager i Lincprojektet
og skal indsamle
viden om passagerernes
brug af de
selvkørende busser.