02 LEDER INDHOLD
04
Anders Bjarklev
Rektor
8
TEMA TRÆNGSEL:
Trafikken
står stille
Forskere finder løsninger,
der kan mindske trængsel
i byerne.
10 Sådan får vi flere til at lade
bilen stå.
14 Flere og flere varer skal ind
i byerne.
17 Jagten på p-pladser skaber
trængsel.
18 Kan autonome busser
klare det sidste stykke?
METALANALYSE
Revner i
togskinner
Sammen med DTU-forskere fandt
Banedanmark årsagen til, at
der opstod revner i europæiske
togskinner.
Transport
vedkommer
os alle
Transport er mere end at flytte mennesker og
gods fra A til B. Det handler også om at gøre det
på en måde, så vi undgår at belaste miljøet, at
gå på kompromis med sikkerheden og at spilde
unødig tid.
Transport udfordrer i stigende grad stort
set alle lande i hele verden, hvor byerne bliver
større, og landområder affolkes. I Danmark skal
vi sikre løsninger, der hjælper en ældre borger
fra en mindre by til det nye supersygehus langt
fra hjemmet. Vi skal undgå, at samfundet spilder
millioner af timer i stillestående bilkøer. Og ikke
mindst skal vi sørge for, at vores stigende behov
for transport af både personer og varer sker på
en bæredygtig måde.
Teknologiudviklingen kan løse mange af
udfordringerne, men teknologi kan ikke gøre
det alene. Transport er et samfundsanliggende,
som kræver, at mange fagligheder og instanser
tænker nyt og samarbejder. For hvad hjælper de
geniale løsninger som f.eks. selvkørende biler,
hvis forældet lovgivning og regulering forhindrer
implementeringen?
Lovgivning som barriere for smarte trafikløsninger
er netop en af de problemstillinger, som
den nye europæiske innovationsalliance EIT
Urban Mobility vil arbejde med. DTU er med i
alliancen og leder det nordiske engagement i indsatsen.
De kommende år vil de europæiske lande
i alliancen investere ca. 12 mia. kr. i forskning og
innovation, der skaber fremtidens bæredygtige
transportformer og bysamfund.
DTU forsker allerede i teknologier og løsninger,
der angriber flere udfordringer i transportsektoren.
I dette nummer af Dynamo kan
du læse om nogle af vores projekter, som kan
mindske trængsel i og omkring byerne. Nogle er
eksempler på teknologier og metoder, der – når
de er modne – også har potentialet til at komme
borgere og virksomheder til gode uden for de
større byer.
Vi har nemlig alle brug for transport af både
mennesker og gods, uanset hvor i landet vi er.