
LYDFORSKNING AURALISERINGER 23
Nyt værktøj forbedrer
både akustik og
arbejdsmiljø
Et akustisk simuleringsværktøj gør
det lettere at beregne og arbejde
med akustikken i mindre rum som
f.eks. klasseværelser og kontorer.
Marianne Ryde
DTU, All Over Press
Når skolelærere bliver
syge på grund af problemer
med stemmen,
og når elever har svært
ved at koncentrere sig
og høre, hvad læreren siger, kan det
meget vel være klasseværelsets akustik,
den er gal med. Og dårlig akustik
kan også føre til stress og flere fejl for
personalet i store kontorrum og på
sygehuse. Derfor er det vigtigt at tænke
akustikken ind, når man designer og
arbejder med sådanne arbejdspladser.
Og den opgave er blevet lettere med et
nyt beregningsværktøj, som er udviklet
på DTU Elektro.
I disse år bygges der mange nye
koncertsale rundt omkring i verden,
og i den forbindelse tales der naturligt
nok en del om akustik. Men akustik
er langtfra noget, der kun knytter sig
til musikoplevelser. Den indgår også
som en vigtig, ja i mange tilfælde afgørende
del af vores hverdagsliv, f.eks. i
kontorer og mødelokaler, på skoler og
sygehuse.
Men hvad er god akustik? Lektor
Jonas Brunskog, der forsker i lyd og
akustisk teknologi på DTU Elektro,
siger:
”Det kan vi ikke definere præcist, for
det afhænger meget af situationen og
de mennesker, der er i den. Tidligere
antog man f.eks., at jo mere dæmpet
et klasserum er, jo bedre. Men vores
undersøgelser viser, at efterklangstiden,
dvs. den tid, det tager for lyden
at forsvinde, bør ligge lige omkring
0,6 sekunder. Dæmper man mere, vil
lærerens stemme få for lidt støtte af
rummet til at kunne trænge igennem.
I de fleste situationer vil det dog være
nødvendigt at inddrage andre rumakustiske
parametre end efterklangstiden,
hvis man skal arbejde sig hen imod en
specificering af den gode akustik.”
Der findes udmærkede værktøjer til
at beregne det akustiske miljø i store
rum som koncertsale. Men det svenske