
UDDANNELSE NYHEDER DYNAMO 51 12 17 DTU 39
Det hele startede i en mørk
kælder på Frederiksberg, hvor to
bioteknologi-studerende dyrkede
selvlysende alger. Algerne kan
bruges i lamper og blev præsenteret
på dette års Roskilde
Festival, hvor DTU gennem en
årrække har haft et samarbejde,
så studerende som et led i
deres uddannelse kan udarbejde
projekter, som løser en række udfordringer
for festivalen. Algerne
får energien fra sollys, og de vil i
fremtiden muligvis kunne bruges
som lyskilder i områder uden
elektricitet. Næste skridt er, at
de studerende vil videreudvikle
og sælge algerne til undervisningsbrug
og som designobjekter
til privatpersoner. Det sker i studenter
startup’en Allumen, som
består af et team med baggrund
i studieretningerne Bioteknologi
og Design og Innovation fra DTU
og Erhvervsøkonomi fra CBS.
Se mere på Facebooksiden
’Allumen’.
Internationale studerende er til stor gavn
for det danske samfund
Størstedelen af de
internationale studerende,
der kommer til
Danmark for at uddanne
sig til ingeniører på DTU,
bliver i landet efter endt
eksamen og bidrager
derved med store beløb
til samfundsøkonomien.
En analyse fra konsulenthuset
Damvad Analytics
viser, at 800 internationale
kandidater, som
dimitterede fra DTU i perioden
2007-2011, hver
har bidraget med netto
1,2 mio. kr. til det danske
samfund. Regnskabet
medregner lønudbetalinger,
skattebetalinger,
moms og punktafgifter
på plussiden. Og de offentlige
udgifter til f.eks.
SU, dagpenge og udgifter
til selve uddannelsen
er trukket fra. Analysen
viser, at knap 60 pct. af
de internationale studerende
stadig er i landet
et år efter dimissionen,
og at 72 pct. af dem er i
fuldtidsbeskæftigelse.
Download analysen her:
kortlink.dk/rhhc
33
deltagere fra hele verden har tilmeldt sig
DTU’s online masteruddannelse i vindenergi.
Der starter nye forløb hvert halve år. Se mere
om efteruddannelsen på wem.dtu.dk
Samfundsøkonomisk regnskab
DTU’s internationale dimittender
1
Jesper Spangsmark, Louise Simonsen, Henrik Larsen Mikal Schlosser
Nyt samlingssted
for studerende,
undervisere
og virksomheder
Nu kan studerende på DTU’s
diplomingeniøruddannelse få
sparring om forretningsudvikling
som en integreret del af
deres uddannelse. På DTU’s
campus i Ballerup er et nyt
’business lab’ netop taget i
brug. Her kan studerende få
hjælp til f.eks. at lægge budget
og lave markedsanalyser,
projektplaner og forretningsplaner
samt få vejledning om
legat- og patentansøgninger.
Der vil i laboratoriet være
løbende adgang til relevant
erhvervsstof og relevante
erhvervsnyheder, ligesom man
kan afholde skypemøder og
benytte faciliteterne til møder,
planlægning og gruppearbejde.
”Faktisk burde vi være jublende lykkelige over, at
mange udlændinge
ønsker at studere i Danmark.”
ANDERS O . B J A R K LEV, REKTO R , DTU
Alger
lyser
verden
op