
42 ULTRAHURTIG OPTIK SKANNINGSTEKNOLOGI DYNAMO 51 12 17 DTU
om hypotesen om Sebastiano Serlio
kan bekræftes.”
Sammen med professor Peter Uhd
Jepsen har Maryam Khojastehfar
igennem flere uger skannet maleriet
ved hjælp af et specielt lasersystem, der
laver lyspulser på 100 femtosekunder
med meget lang bølgelængde. Et
femtosekund svarer til 10-15 sekunder.
Teknikken er en del af det forskningsområde,
der kaldes ultrahurtig
optik, som er baseret på meget korte
lyspulser af såkaldt fjernt infrarødt
lys, FIR. Bølgelængden af lyset har
omkring samme størrelse som et knappenålshoved.
Forskergruppen på DTU
Fotonik er den eneste i Danmark og
en af de få i verden, der bruger denne
teknik til undersøgelser af malerier.
Kan se alle lag i maleriet
Lyset er ikke synligt og kan lyse
igennem materialer, f.eks. maling, der
normalt er uigennemtrængelige. Lyset
reflekteres som små ekkoer fra de fire
Bag om
maleriet
Nick Brincker købte
’Death of Adonis’ på
auktion i London i
2010. Her blev det
solgt som værende
malet af en ukendt
kunstner i kredsen
omkring den italienske
renæssancemaler
Jacopo Zanguidi.
I 1930 var maleriet
blevet solgt i New
York som værende
malet af en ukendt
kunstner i kredsen
omkring Antonio
Allegri (Correggio).
På maleriet er der
skrevet initialerne
’SS’, der kan hentyde
til arkitekten
Sebastiano
Serlio.
Da der ikke findes
nogen malerier af
Serlio, som med
sikkerhed kan siges
at være udført af
ham, kan man ikke
sammenligne maleriet
med noget.
Maleriet menes
at have haft
betydning for
en hemmelig
astrologisk kult, der
eksisterede i flere
europæiske lande
i middelalderen og
renæssancen.
Flagstrukturen i maleriet
hænger sandsynligvis
sammen
med en reparation,
der på et tidspunkt
har rettet op på en
større skade. Man
kan se den tydelige
firkant (selve flaget)
på bagsiden af lærredet.
Derfor er denne
struktur sandsynligvis
ikke relateret til
en ’spændende’ tegning
under maleriet.
forskellige lag, der består af lak, farver,
hvidt underlag og lærred. På det italienske
maleri er der derudover et ekstra
lærred bagpå, da maleriet er blevet
repareret.
Ved hjælp af ekkoerne kan forskerne
definere, hvilke refleksioner der
kommer fra hvilke lag. Det betyder, at
de ikke bare kan se overfladen af maleriet,
men også længere ind i det. Ifølge
Peter Uhd Jepsen kan teknikken bruges
til at dokumentere vores kulturarv:
”Vi kan få svar på spørgsmål om,
hvor malerierne kommer fra, og om
der er tale om ’fake’ billeder. I dag
er det jo muligt at male billeder, der
ligner en tro kopi af Mona Lisa. Men
lige meget hvor meget kunstnerne
anstrenger sig, kan de ikke male med
de samme penselstrøg og den samme
struktur som i originalen. Det kan vi
afsløre med vores teknik.”
Peter Uhd Jepsen, professor, DTU Fotonik,
puje@fotonik.dtu.dk
DTU-studerende
Maryam Khojastehfar
har været med til at
finde og analysere de
skjulte tegninger i de
dybe lag af maleriet.