
10 GRØNNERE SKIBSFART AUTOMATION
Sådan ser det ud,
når et containerskib
accelererer, uden
at Kræn Vodder
Busks software er
installeret.
forklarer Casper Hededal Svendsen,
Head of Emission Control ved MAN
Diesel & Turbo.
”Den sorte røg kunne fjernes ved at
manøvrere skibene anderledes, men vi
ville gerne bevare de nuværende sejlegenskaber
og i stedet løse problemet
på en anden måde,” siger han.
I første omgang forsøgte virksomheden
sig med konventionelle tiltag,
men da det ikke virkede, besluttede de,
at der var brug for bistand udefra til at
få løst udfordringen.
”Vi vurderede, at der var behov for
en større indsats med avanceret teknologi.
Det var vanskeligt at få den opgave
til at passe sammen med de øvrige
udviklingsopgaver, og vi besluttede
derfor at indgå et erhvervs-ph.d.-samarbejde
med DTU for at se, om det
”Skibsmotorer er dog meget anderledes,
bl.a. er det totaktsmotorer og ikke
firetaktsmotorer, så det var ikke muligt
bare at kopiere tilgangen fra bilmotorer.
Jeg har i stedet koncentreret mig om at
udvikle en ny metode, der passer bedre
til skibsmotorer,” forklarer han.
Hvis EGR-teknologien skal virke
optimalt, er det afgørende, at der sker
en hurtig regulering af motorens ilttilførsel,
når skibet accelererer. Hvis det
går for langsomt, bliver brændstoffet
ikke forbrændt effektivt, hvilket medfører
den sorte røg.
Forholdsvis tidligt i ph.d.-forløbet
var Kræn Vodder Busk ude at sejle med
et stort containerskib for at få en fornemmelse
af, hvordan hans forskning i
den sidste ende kunne anvendes.
”Jeg fandt ud af, at de daværende
akademiske metoder til udvikling
af styring af en skibsmotor med
EGR-teknologien var for komplekse.
Det blev derfor hurtigt klart for mig,
at jeg var nødt til at udvikle en simpel
model, der kun omfatter den kritiske
del af systemet – nemlig iltniveauet
i motorens indsugning – som vi
ønskede at forbedre,” forklarer Kræn
Vodder Busk.
Det lykkedes Kræn Vodder Busk
at udvikle en ny software, der kan
regulere iltniveauet under kraftig
acceleration. Derved skabes de bedste
betingelser for en effektiv forbrænding
af brændstofferne i skibsmotorer.
Teknologien blev testet på adskillige
skibsmotorer undervejs i projektet, og
her viste det sig hurtigt, at den virkede,
så dannelse af både sort røg og NOx
blev undgået, uden at det gik ud over
skibets manøvreevne.
Kræn Vodder Busk er i dag ansat
som udviklingsingeniør på MAN
Diesel & Turbo og er i gang med at
implementere den nye software på
virksomhedens skibsmotorer. I løbet
af foråret 2018 sejler de første skibe på
havet med den nye teknologi.
Mogens Blanke, professor, DTU Elektro,
mb@elektro.dtu.dk
kunne bringe os videre,” siger Casper
Hededal Svendsen om etableringen af
samarbejdet med ph.d.-studerende ved
DTU Elektro Kræn Vodder Busk.
Sort røg kan undgås
Samarbejdet inddrog ikke alene DTU
Elektro, hvor forskere har stor viden
om automation og kontrol, men også
Linköping Universitet, som har eksperter
i motorer til biler og lastbiler.
Denne forskning tjente som inspiration
for Kræn Vodder Busk.
Og her ses skorstenen
under acceleration
på containerskibet,
efter at Kræn
Vodder Busks software
er installeret.
”JEG FANDT UD AF, AT DE DAVÆRENDE AKADEMISKE
METODER TIL UDVIKLING AF STYRING AF EN SKIBSMOTOR
MED EGR-TEKNOLOGIEN VAR FOR KOMPLEKSE.”
KRÆN VO D D E R B U S K , E R H VERVS - P H . D . , M A N D I E S E L & T U R B O