
DYNAMO 52 03 18 DTU 29
Sabina Askholm Larsen
Jacob Wittrup Schmidt
Med omkring 20.000
vejbroer rundt
om i landet er det
nødvendigt med
pålidelig viden om,
hvor stor en belastning en vejbro kan
holde til, før den skal renoveres eller
udskiftes. Derved undgår man at bruge
penge på at forstærke en bro, der viser
sig at være stærk nok, og desuden
slipper trafikanterne for forsinkelser på
grund af de unødvendige udbedringer
af broer.
Sammen med Vejdirektoratet og
rådgivningsfirmaet COWI har DTU
Byg undersøgt en række betonvejbroer
i løbet af 2016 og 2017 for at finde ud
af, hvor stor belastning broerne kan
udsættes for. Den reelle bæreevne kan
nemlig være meget højere, end man i
dag regner med.
Projektet skal bl.a. resultere i nogle
effektive værktøjer, som kan anvendes
af broforvaltere såsom Vejdirektoratet,
Banedanmark og kommunerne,
og som kan give dem et pålideligt
billede af en given brotypes styrke –
uden at de skal teste samtlige broer i
Danmark.
”Et vigtigt resultat fra projektet
bliver en anvisning eller vejregel til
brug ved fremtidige brotests og bæreevneberegninger,”
siger Rasmus Bang,
fagkoordinator hos Vejdirektoratet.
Indtil videre har man i projektet
undersøgt én bestemt type vejbro,
nemlig en betonbro, der har omvendte
T-bjælker (OT-bjælker) som underlag
for kørebanen. Målingerne fra denne
type bro kan ikke uden videre overføres
til andre typer af broer. For at
finde frem til evalueringsmetoder,
der ikke bare fungerer for én type
bro, men kan bruges mere generelt,
anvender DTU en kombination af in
situ-forsøg, altså forsøg ude på selve
broerne, laboratorieforsøg, numeriske
beregninger og sandsynlighedsbaserede
modelleringer.
I forbindelse med in situ-forsøgene
har projektpartnerne udviklet en speciel
lastrig, der kan udsætte broerne for
en meget præcis belastning på kort tid,
fortæller en af forskerne bag projektet,
lektor Jacob Wittrup Schmidt. Han er
konstruktionsforsker ved DTU Byg og
har i flere år arbejdet med vurdering
af broers bæreevne og monitorering,
test og forstærkning af eksisterende
betonbroer. Han forklarer, at de med
lastriggen har formået at begrænse
testtiden in situ:
En vejbro bliver læsset
med en helt præcis
belastning på en særlig,
til lejligheden udviklet
lastrig, som har
betydet, at testtiden
nedsættes, så man
skaber færre gener for
trafikken.