
Derfor bruger forskerne laboratoriefaciliteter
til at efterprøve de målinger,
de indtil videre har lavet in situ. På den
måde bliver det muligt at sammenholde
målingerne fra brotestene med
de teorier, som løbende udvikler sig.
Laboratorieforsøgene skal foregå i
Villum Center for Advanced Structural
and Material Testing, der blev indviet
på DTU i november 2017. Centeret
specialiserer sig i avancerede tests af
strukturer og materialer og er et oplagt
sted at gentage fuldskalamålingerne fra
vejbroerne i mindre skala.
”I løbet af vores fuldskalatest fandt
vi ud af, at de broer, vi belastningstestede,
kunne holde til meget mere,
end vi regnede med. Vores fremmeste
opgave bliver nu at analysere og verificere
vores målinger og teorier ved
hjælp af laboratoriet og bringe os et
skridt nærmere på at finde en effektiv
metode til at vurdere belastningskapaciteten
for betonbroer,” siger Jacob
Wittrup Schmidt.
Hvis resultaterne fra projektet
munder ud i en metode, der kan vurdere
belastningskapaciteten for broer
med omvendte T-bjælker, vil næste
skridt være at afprøve den nye metodik
på andre typer af broer.
Jacob Wittrup Schmidt, lektor, DTU Byg,
jws@byg.dtu.dk
30 KONSTRUKTIONSFORSKNING MATERIALETEST
”Vores lastrig gør det muligt for os
at udføre belastningsforsøg på en bro
i løbet af bare én dag. Det er hurtigt
sammenlignet med andre metoder.
Tidsaspektet er afgørende, fordi en
kortere testtid betyder kortere afspærringstid
omkring broen og dermed
færre forstyrrelser af trafikken i
området,” siger Jacob Wittrup Schmidt.
En af de vigtige faktorer i sådanne
forsøg er at sikre sig, at broen ikke
bliver overbelastet. Det er derfor afgørende
at finde det såkaldte stop-kriterium,
som afgør, hvornår forsøget skal
stoppes.
”Stop-kriteriet bestemmer, hvornår
man skal stoppe belastningsforsøget, så
man sikrer, at der er en fornøden sikkerhed
i forhold til kollaps. Det sørger
også for, at broen ikke får blivende
skader. Gennem avancerede monitoreringer
og beregninger kommer vi
nærmere en metode til at evaluere de
skader og brud, der opstår i broerne,”
forklarer Jacob Wittrup Schmidt.
Belastningstest på
broerne suppleres af
beregninger i laboratoriet
på DTU.
Under balastningstesten
på broen måles
deformationer i broens
betonbjælker.
Test i fuld skala og laboratorier
går hånd i hånd
Det er nødvendigt at måle både indvendigt
og udvendigt på en bro for at
undersøge, hvordan den reagerer på
belastningen. Det er en meget omkostningstung
opgave, både tidsmæssigt og
økonomisk, hvis det skal gøres ude på
de enkelte broer. Med den reducerede
forsøgstid på kun én dag er der et stort
potentiale for in situ-tests. Men selvom
testtiden er reduceret væsentligt med
anvendelsen af de nye metoder, er det
stadig omkostningsfuldt og tidsmæssigt
presset at teste in situ.
”I løbet af vores fuldskalatest fandt vi ud af,
at de broer, vi belastningstestede, kunne holde til meget
mere, end vi regnede med”
J ACO B W I T T R U P S C H M I DT, LEKTO R , KONSTRUKT I O N S FORSKE R , DT U BYG