
VEHICLE-TO-GRID INTELLIGENTE ENERGISYSTEMER DTU 37
Elbiler fra Nissan, Mitsubishi, Peugeot og Citroën står i DTU’s elbilslaboratorium,
hvor forskerne tester løsninger, der skal integrere bilerne i elnettet.
Bilgiganter samarbejder om elbiler
De nyeste elbilmodeller fra
store bilfabrikanter er parkeret
i DTU’s elbilslaboratorium
– Electric Vehicle
Lab – på DTU Lyngby
Campus. Det drejer sig om bl.a. Peugeout
iOn, Citroën Berlingo, Nissan
Leaf og Mitsubishi Outlander. Bilerne
indgår som testbiler i udviklingen af
teknologien vehicle-to-grid (V2G). Det
er en teknologi, der integrerer elbiler i
elnettet.
Teknologien spås stort potentiale,
hvor både elbilejere og samfundet bliver
vindere; når elbilerne kan levere strøm
til vores fælles elnet, kan bilejerne i
princippet sælge overskydende strøm
til os andre. Derudover kan elbilerne
understøtte elnettets balance. Elnettet
kræver en konstant balance mellem
produktion og forbrug af strøm for at
undgå nedbrud. Med V2G kan elbilerne
reagere lynhurtigt på ubalancer i
elnettet. Når der f.eks. er et overskud af
strøm, kan elbilen mindske det ved at
starte en opladning af bilen. Omvendt
kan et underskud af strøm afhjælpes
ved enten, at elbilen stopper opladning
eller begynder at levere strøm til nettet.
V2G-teknologien er desuden interessant
i lyset af, at elnettet i fremtiden
vil blive udsat for flere ubalancer i takt
med, at stadig mere vedvarende energi
Rikke Høm Jensen
og Lotte Krull
Torben Nielsen
som vind- og solenergi bliver integreret
i elnettet. Det betyder nemlig en mere
svingende energiproduktion, fordi vi
for eksempel kun producerer vindstrøm,
når det blæser.
DTU blandt de førende i V2G
Det fremtidige potentiale for V2G-teknologien
betyder, at Mitsubishi Motors
Corporation, Nissan og Groupe PSA,
der står bag bl.a. Citroën, Peugeot
og Opel, nu har dannet fælles front i
forskningsprojektet Parker, som er forankret
på DTU Elektro. Her gjorde forskerne
sig bemærket i 2015 ved at være
blandt de første i verden, der lykkedes
med at få en serieproduceret bil til at
levere strøm tilbage til elnettet.
”De eksperimentale faciliteter giver
os mulighed for at teste og validere
vores teknologier i et fremragende miljø
ved hjælp fra nogle af Europas førende
V2G-eksperter,” siger Paul Codani, som
er Power Electronic and Electric Grid
Engineer hos Groupe PSA.
Formålet med Parker-projektet er at
udvikle en fælles standard for V2G.
”Det er første gang, tre internationale
bilmærker går sammen om at
demonstrere V2G på tværs, ligesom det
er den mest grundige og systematiske
demonstration af V2G-ydelser på tværs
af bilmærker til dato,” siger Peter Bach
Andersen, projektleder og seniorforsker
på Center for El og Energi, DTU Elektro.
Bilfabrikanter med miljøvenlige
dagsordener
For bilfabrikanterne er Parker-projektet
en genvej til innovation på elbilområdet.
”En del af vores overordnede strategi
er ikke blot at være bilfabrikant, men
at facilitere mobilitet. På samme tid er
miljøvenlige teknologier en vigtig del
af Groupe PSA’s innovationsplaner.
Projektet forbinder netop disse to strategier,”
siger Paul Codani.
Når Parker-projektet slutter ved
udgangen af 2018, vil DTU’s forskere
analysere, hvilke elnetydelser og tekniske
egenskaber elbiler på tværs af
mærker skal understøtte for på bedste
vis at indgå i elnettet. Herefter er
planen at udvikle en standard, som bilfabrikanter
verden over kan anvende.
Parker-projektet involverer ikke
kun bilfabrikanter, men også partnere
med ekspertise indenfor smartgrid og
V2G-integration i elnettet såsom Enel,
Insero og NUVVE. Desuden stiller
Frederiksberg Forsyning en elbilflåde
til rådighed for projektet.
Peter Bach Andersen, seniorforsker, DTU
Elektro, pba@elektro.dtu.dk
Parker-projektet
Formål: At udforske elbilers potentiale
for at kunne understøtte elnettet både
lokalt og i det større elsystem.
Partnere: Nissan, Mitsubishi, Groupe PSA,
NUVVE, Frederiksberg Forsyning,
Insero, Enel og DTU Elektro (PowerLabDK).
Funding: Projektet er finansieret af
ForskEL med ca. 11,6 mio. kr.
Læs mere på www.parker-project.com