
VINDENERGI DYNAMO 52 03 18 DTU 07
LM Wind Power
• Blev skabt af Ejner Lorentzen og Aage Skouboe i 1940’erne.
• Producerede oprindeligt møbler under navnet Lunderskov Møbelfabrik.
I 1950’erne byggede virksomheden både i glasfiber og skiftede
navn til LM Glasfiber.
• Leverede sine første glasfibervinger til en vindmølle i Skotland i
1970’erne. Siden da skiftede virksomheden navn til LM Wind Power,
og den producerer i dag møllevinger på 15 fabrikker verden over.
• Omkring 20 pct. af verdens vindmøller har vinger fra LM Wind Power.
• LM Wind Power er en af verdens største leverandører af møllevinger
til vindindustrien og beskæftiger mere end 10.000 mennesker
globalt. LM Wind Power er i dag en del af GE Renewable Energy.
danske havvindmøller nemlig over
halvdelen af den mængde strøm, som
de 5.587 møller på land producerede.
Forskerne vil forstå vingen
Det ændrede fokus for ’Blade
King’-projektet betød, at forskerne
måtte skifte fokus. Fra at udvikle et
materiale, som var ideelt til masseproduktion
i stålfibre og termoplast, skulle
de nu udvikle et materiale til et nyt
formål.
”Når man bygger større vinger, har
man brug for mere stivhed. Så vi skulle
udvikle et materiale, som var både stift
nok til, at vingerne kunne holde til
deres egen vægt, og let nok til, at vindmølletårnet
kunne bære dem,” siger
seniorudviklingsingeniør Tom Løgstrup
Andersen, DTU Vindenergi.
Løsningen var en blanding af kul- og
glasfibre. Kulfibre har masser af stivhed
og lav massefylde; derfor er de lette i
vægt. Men de er samtidig meget dyre
og ikke så stærke. Glasfibre derimod
har en højere massefylde og er derfor
tungere end kulfibre. Samtidig er de
stærkere og har en markant lavere
pris. Ved at blande kul- og glasfibre til
en hybrid på en ganske specifik – og
patenteret – måde lykkedes det forskerne
at udvikle et nyt, innovativt og
konkurrencedygtigt materiale.
”Det interessante er, at det normalt
aldrig kan betale sig at bruge kulfiber,
fordi det er for dyrt. Men fordi vores
hybridmateriale er lettere end normalt,
lægger det også mindre pres på
hele vindmøllens konstruktion, og
det sparer installations- og transportomkostninger,”
siger Tom Løgstrup
Andersen.
Bliver de større?
LM Wind Power er tilfreds med resultatet
af samarbejdet:
”Vi har med en vinge på 88,4 meter
bevist, at vi igen er førende på den
teknologiske platform. Og man kan
sagtens forestille sig denne vinge på en
anden model i fremtiden. Det er også
muligt, at vi producerer vinger, som
er endnu større, for nu har vi materialet
til det. Endelig har vi benyttet det
Det tog ni måneder
bare at planlægge
transporten af møllevingen
op gennem
Jylland, så den hverken
tog skade under
transporten eller
forårsagede større
trafikkaos.
Den enorme vindmøllevinge
er konstrueret af en
særlig blanding af kul- og
glasfibre, som gør den
lettere og stærkere end
hidtidige vinger.
samme materiale til verdens længste
onshorevinge på 69,3 meter, som i dag
fremstilles i serieproduktion,” siger
Klavs Jespersen.
Tom Løgstrup Andersen ser også
potentiale i at bruge det nye hybridmateriale
til endnu større vinger end
dem på 88,4 meter. Men han påpeger,
at større vinger også giver flere udfordringer
i forbindelse med transport,
vægt og installation af vindmøllen.
Noget, som LM Wind Power også
kender til. Det tog nemlig ni måneder
bare at planlægge transporten af den
88,4 meter lange vinge fra produktionen
i Lunderskov uden for Kolding
til testcenteret i Aalborg.
Tom Løgstrup Andersen, seniorudviklingsingeniør,
DTU Vindenergi, toan@dtu.dk