
08 GRØNNERE SKIBSFART AUTOMATION
Skibsfarten er en klimavenlig transportform.
Men samtidig står den for en stor del af verdens
udslip af de giftige NOx’er. Derfor arbejdes der
verden over på højtryk for mindske udslippet.
Nu har en DTU-forsker udviklet en ny software,
der kan gøre skibsfarten grønnere, da den
begrænser udslip af både sort røg og NOx-gasser.
SLUT
MED
S ORT
SKIBS-
RØG
Anne Kirsten Frederiksen, Lotte Krull
Man Diesel & Turbo Forbrændingsmotorer i biler,
lastbiler og skibe forurener
omgivelserne med bl.a. NOx.
NOx er en samlet betegnelse
for en række gasser, hvor
især nitrogendioxid (NO2) er giftig
at indånde. Reglerne om udledning
af NOx fra skibe er blevet strammet i
de senere år. Fra 2016 har der i Nordamerika
været krav om at reducere
udledningen med 75 pct. fra store
totaktsdieselmotorer på nye skibe, og
om et par år vil den samme reduktion
også være et krav i Nordsøen og Østersøen.
Derfor er der et konstant pres på
at finde teknologier, der kan mindske
NOx-udslip yderligere.
En af de teknologier, man i forvejen
benytter til at mindske NOx-udslip,
er Exhaust Gas Recirculation (EGR),
hvor en del af udstødningsgassen
bliver recirkuleret til motoren. Under
udviklingen af EGR til skibsmotorer
oplevede man desværre den kedelige
bieffekt, at der dannedes store
mængder sort røg i forbindelse med
kraftige accelerationer af skibet. Det
afhjælper ikke just luftforureningen, og
røgen kan derudover skade motoren,