Page 10

DTUavisen1506

10  |  INNOVATION / INNOVATION  |    NR. 6·2015 Fuldt tryk på innovationen RAPPORT Virksomhederne øgede i 2014 samarbejdet med DTU’s forskere og studerende, viser den første samlede rapport for innovationsområdet på DTU. Af Tore Vind Jensen DTU har for første gang lavet en samlet rapport for innovationsområdet. Rapporten indeholder en oversigt over de tre indsatsområder indenfor innovation og entreprenørskab: Studenterinnovation og -entreprenørskab, virksomhedssamarbejde og kommercialisering. Rapporten viser blandt andet, at antallet af afgangsopgaver, der er lavet i samarbejde med virksomheder er vokset siden studieåret 2011/12. Dengang blev 2419 opgaver gennemført i samarbejde med virksomheder, mens tallet i studieåret 2013/14 var 2868. Antallet af diplomingeniører, der samarbejder med virksomheder om deres afgangsopgaver, steg, som det kunne forventes markant, efter fusionen mellem DTU og Ingeniørhøjskolen i København i 2013. Men også i forbindelse med bachelorprojekter og kandidatspecialer har der været en markant stigning. Tendensen med øget virksomhedssamarbejde gør sig også gældende, når man ser på antallet af sampublikationer med virksomheder. Her er der sket en stigning fra 290 i 2009 til 391 i 2014 som det fremgår af grafen på denne side. Mere kommercialiseres Antallet af startups fra DTU eksploderede i 2014, idet studerende og medarbejdere etablerede 51 nye virksomheder. Mange af disse virksomheder har HVER FJERDE OPFINDER ER PROFESSOR 309 DTU-opfindere stod bag 152 opfindelser i 2014. Her er de fordelt på stilling Min mening / My opinion ■■Kort nyt Idéer og forretning 14 med i netværk DTU Vet Innovation Alliance, der blev etableret i efteråret 2014, har nu 14 deltagere, der består af forskere, postdocer, sektionsledere, rådgivere og forskningssupport, der tilsammen repræsenterer instituttets fem sektioner. Netværket fokuserer på at diskutere nye idéer, interne processer og eksterne samarbejdspartnere, innovation, iværksætteri og kommercialisering. Målet er at skabe innovations-, og forskningsprojekter og ikke mindst at sætte sit aftryk på DTU Veterinærinstituttets fremtidig arbejde med innovation. Designpris til skraldespand Den bæredygtige engangs skraldespand Dropbucket, som er udviklet af studerende ved DTU, vinder den eftertragtede designpris Red Dot Award i kategorien Product Design, som de modtager den 29. juni 2015 i Essen i Tyskland. Dropbucket blev skabt på DTU i 2012 af de to dengang bachelorstuderende Heiða Gunnarsdóttir Nolsøe og Marie S. Berggreen. De to har siden fortsat udviklingen og udbredelsen af produktet gennem startupvirksomheden af samme navn som skraldespanden. Nyt vækstforløb hos Scion DTU Virksomheder kan få gratis rådgivning fra innovationsafdelingen på Scion DTU, hvor 12 proceskonsulenter står klar til at udvikle virksomheden gennem vækstinitiativer. Det næste initiativ hedder ’Styrk din virksomhed igennem forskersamarbejde’, som er målrettet små og mellemstore virksomheder. I vækstforløbet ’Smart Innovation’ kan du udvikle et højteknologisk koncept eller en prototype i samarbejde med forskere fra DTU. Ansøgningsfristen er 31. august 2015. Læs mere www.sciondtu.dk. Fourteen network members · Waste bin wins design award · New procedure for growth at Scion DTU DTU increasingly teaming up with companies INNOVATION The first report on the field of innovation reveals that both researchers and students at DTU are increasingly teaming up with companies to work on their projects. At the same time, however, it notes a fall in the number of inventions registered. Figures from the report demonstrate that the number of thesis assignments completed in partnership with companies has, generally speaking, increased since the academic year 2011/12. At that time, a total of 2,419 assignments were completed in collaboration with companies, while the corresponding figure for the academic year 2013/14 was 2,868. As expected, the number of BEng students working with companies on their thesis assignments rose substantially following the merger between DTU and Copenhagen University College of Engineering in 2013. However, a significant increase has also been registered in the field of BSc projects and MSc theses. The trend of increased partnership with companies also applies in the area of joint publications with enterprises. 42 patentidéer er indberettet på DTU fra årsskiftet og frem til 17. maj 2015. I samme periode sidste år blev der indberettet 55 patentidéer. ■■News in brief Innovationen skal være mere synlig BEVIS DTU’s undervisning i innovation skal gøres mere synlig, f.eks. med et certifikat til dimittenderne. Af Søren Salomo, institutdirektør, DTU Management Engineering Det er langt fra alle gode idéer, fantastiske opfindelser eller nye erkendelser, der også fører til innovation. Idéer bliver først til innovation, når de omsættes til et konkret produkt eller en ydelse, der skaber værdi, og som kunder vil betale for. Hvis man vil kalde sig innovativ i en kontekst af teknisk videnskab, skal man altså ikke bare være i stand til at få den gode idé, man skal også være iværksætter – i sin egen virksomhed eller i en etableret virksomhed, som har behov for fornyelse. Man skal finde penge til at konkretisere og omsætte sin idé, man skal være i stand til at skabe de nødvendige virksomhedsrammer omkring idéen, og man skal kunne markedsføre den effektivt. Et af de stærkeste fællestræk for DTU-studerende og -dimittender er lige præcis, at de vil bruge deres dybe tekniske forståelse til at gøre en forskel – de har idéerne, og de vil føre dem ud i livet. De har viljen til innovation. Og der er gode chancer for, at de allerede i løbet af uddannelsen har pakket rygsækken med innovatørens nødvendige værktøjer, fordi DTU i stigende grad tilbyder udvikling af kompetencer inden for entreprenørskab med Blue Dot-projekter som Solar Decathlon og DTU Roadrunners eller som tilbud i DTU Skylab. Der er dog ingen garanti for, at dette går ind på lystavlen hos potentielle arbejdsgivere, investorer og samarbejdspartnere. DTU’s undervisning i entreprenørskab er nemlig i vidt omfang tilvalg, som ikke umiddelbart er synlige efter endt uddannelse. Professor Ph.d.-studerende Seniorforsker Postdoc Lektor Ingeniør-docent Forskningsassistent Adjungeret professor Docent 76 63 56 53 42 12 3 3 1


DTUavisen1506
To see the actual publication please follow the link above