Page 14

DTUavisen1506

14  |  SAMFUND / SOCIETY  |    NR. 6·2015 ■■Kort nyt Rådgivning og projekter Forskernes mand i FOTO ERIK LUNTANG Fremtidens grønne skib Det offentlig/private partnerskab Green Ship of the Future får nu sekretariat på DTU. Målet med partnerskabet er at nedsætte skibsfartens miljøbelastning og gøre den mere energieffektiv. Green Ship of the Future blev dannet i 2008, men har ligget lidt stille det seneste år. Ved et møde på DTU i april organiseret af Maritime DTU’s leder Ingrid Vincent Andersen blev man enige om at genoptage samarbejdet, og der blev udpeget fire nye medlemmer af advisory board. Se www.greenship.org. Mindre vand i industrien Et nyt offentlig/privat partnerskab, INNO+ VIP (Vandeffektiv Industriel Produktion) skal i løbet af de næste fem år udvikle ny teknologi, der kan spare op til 30 procent på industriens brug af rent drikkevand. Grundfos, Arla og Carlsberg er blandt de private partnere, og DTU Fødevareinstituttet, DTU Kemiteknik og DTU Miljø med Hans- Jørgen Albrechtsen som koordinator bidrager med forskning og teknologiudvikling. En forløber for projektet er et partnerskab om vandeffektive mejerier, som startede i 2014, efter at DTU havde identificeret et stort behov for forskning i ressourcebesparende teknologier. Tjek af overvågning DTU Nutechs overvågning af radioaktive stoffer i luft, jord og vand i Danmark er netop blevet inspiceret af to eksperter fra Europa-Kommissionen, som fandt, at indsatsen i forhold til Euratom-traktatens artikel 35 er tilfredsstillende. Næste inspektion forventes om syv år. Flagermus skal DNA-testes Med en bevilling fra 15. juni Fonden kan forskerne ved DTU Veterinærinstituttet nu begynde at artsbestemme flagermus baseret på genetiske DNAprofiler. På instituttet undersøges indbragte syge eller døde danske flagermus for rabies, men hidtil har man ikke rutinemæssigt registreret, hvilken af de 17 danske arter, der i hvert enkelt tilfælde var tale om. Nyt syn på togforsinkelser Professor Otto Anker Nielsen og ph.d.- studerende Jens Parbo Jensen fra DTU Transport kommer i en paneldebat på Altinget.dk med et råd til DSB: Målene for kunderettidighed bør ikke kun gælde det enkelte tog, men også inkludere skift på rejsen. Ofte er det ikke forskellen på at være seks og tre minutter forsinket ved endestationen, der betyder noget, men uvisheden i den samlede rejsetid, pointerer de. Ideelt burde man derfor indføre et samlet kunderettidighedsmål for hele det kollektive transportsystem og den samlede rejse. Green ship of the future · Water-efficient industrial production · Radioactive monitoring checked · Bats to be DNA-tested · New perspective on train delays Bruxelles hedder Ida FORSKNINGSMIDLER I Belgiens hovedstad Bruxelles ligger kontoret creoDK, der arbejder for at varetage blandt andet DTU’s interesser i EU. Men hvad er det helt præcis, de laver dernede? DTUavisen har fået et kig ind i maskinrummet, når der skal hentes forskningsmidler hjem til Danmark. The go-to guy in Brussels for researchers is called Ida RESEARCH FUNDING Towering buildings with steel and glass façades rise up on either side. At street level, men in suits go rushing by in a stream that resembles the Olympic speedwalking final. Most are carrying briefcases and slip smoothly past each other and between the traffic when negotiating pedestrian crossings. Ida Heebøll feels equally at home on the cobbled streets. For the past two years, she has been working as an EU consultant for creoDK, acting as a link between DTU researchers and the huge EU system. We are in Brussels, capital of the EU and a place where important decisions are made and billions of euros distributed every day. In the heart of this glass and steel chaos stands the Capital Region Denmark EU Office. creoDK, as the office is more commonly known, is a partnership between DTU, Copenhagen Business School, the University of Copenhagen and the Capital Region of Denmark, and it is tasked with promoting Danish research at EU level.And it is not a matter of ‘back pocket change’. In the period 2008–2014, creoDK has Af Bjørn Lymann Jespersen Enorme bygningsfacader i stål og glas hæver sig på begge sider. På fortovet går mænd i jakkesæt så hurtigt forbi, at det ligner den olympiske finale i kapgang. De fleste bærer en attachémappe og smyger sig uden besvær uden om hinanden og bilerne, når de kommer til en fodgængerovergang. Også Ida Heebøll færdes hjemmevant på de brostensbelagte gader. I de sidste to år har hun arbejdet som EUkonsulent hos creoDK og været bindeled mellem forskerne på DTU og det store EU-system. Vi er i Bruxelles, EU’s hovedstad, et sted, hvor store beslutninger træffes, og mange milliarder kroner bliver fordelt hver dag. Midt i dette virvar af stål og glas holder Capital Region Denmark EU Office til. creoDK, som kontoret kaldes i daglig tale, er et partnerskab mellem DTU, CBS, Københavns Universitet og Region Hovedstaden, der skal sørge for, at dansk forskning bliver sat i fokus på EU-plan. Og det er ikke småbeløb, der hentes hjem. I perioden 2008-2014 har creoDK været med til at skaffe 133 mio. kr. til de fire partnere. Fra det nye Horizon 2020-program har creoDK bl.a. været med til at sikre 150 mio. kr. til det DTUledede projekt Compare. Heraf går 22 mio. direkte til DTU-forskning. Siden november 2014 har kontoret haft hjemme på 6. sal i den bygning, der kaldes for ’The Nordic House’ på grund af det store antal skandinaviske kontorer, der er placeret her. „Før havde vi kontor på 4. sal sammen med blandt andre Malmø og Stavanger, men da Copenhagen EU Office åbnede, havde vi brug for et større kontor, og så rykkede vi herop,“ forklarer Ida Heebøll, da vi træder ind i bygningens elevator. Ida Heebøll er som EU-konsulent bindeled mellem forskerne på DTU og det store EU-system. As EU consultant Ida Heebøll is the link between DTU's researchers and the EU system. ■■News in brief


DTUavisen1506
To see the actual publication please follow the link above