Page 12

dtuavisen1509

Valg til udvalg og bestyrelser Der skal vælges studerende til DTU’s bestyrelse, Akademisk Råd, institutstudienævn og tværgående uddannelsesudvalg - og ph.d.-studerende til DTU’s ph.d.-udvalg. Funktionsstarten for de valgte vil være 1. januar 2016. Kandidater skal tilmeldes senest 11. november. Valget vil foregå elektronisk i perioden 24.-26. november. Al information om valget kan ses på Portalen. Ny iskold nordisk master Cold Climate Engineering er en ny Nordic Master udviklet i et samarbejde mellem Aalto University, NTNU og DTU. Uddannelsen er den første af sin slags i Europa og giver mulighed for at lave feltarbejde og projekter i Grønland og på Svalbard. Den begynder i september 2016, og som studerende læser man på to universiteter og modtager afgangsbevis fra dem begge. Ansøgningsfrist er 15. januar 2016. Læs mere på www.coldclimate-master.org Pilot-certifikat for innovatører På det nye kursus Innovationspilot arbejder man sammen med studerende fra andre retninger for at løse en ingeniørudfordring i en virksomhed. DTU giver support, og deltagerne mødes med virksomheden. På kurset undervises der i innovation, forretning og interdisciplinært samarbejde. ’62999 Innovationspilot’ afholdes første gang i 13-ugers-perioden i foråret 2016 og giver 10 ECTS-point. Kurset er for diplomingeniørstuderende på 5. eller 6. semester, der har bestået ingeniørpraktikken. Læs mere på kurser.dtu.dk eller kontakt Nynne Budtz Christiansen på nmch@dtu.dk. Eurotech-studerende på træningslejr 20 studerende fra DTU’s internationale Eurotech-samarbejde har deltaget i et nyt program for at lære mere om entreprenørskab. De studerende deltog i et 12 dages-forløb med tre dage på hvert af Eurotech-universiteterne. På DTU Skylab øvede deltagerne video-pitching og arbejdede med deres egne startups. Projektet gentages næste år, og er man kandidat- eller ph.d.-studerende og har en god idé til en startup, er det muligt at søge om plads. Nu går den vilde oliejagt Oliejagten er en landsdækkende online turnering for landets gymnasieelever på stx og htx. De tre bedste hold får overrakt præmier på olie- og uddannelsesdagen på DTU fredag 20. november. Elections for committees and governing bodies · New icecold Nordic Master’s · Pilot certificate for innovators · Boot camp for Eurotech students · Time to hunt for oil once more TRE GODE RÅD FRA ÅRETS UNDERVISER 1. Mød de studerende i øjenhøjde, f.eks. i en fodboldtrøje. 2. Skab en tryg atmosfære, hvor de studerende ikke er bange for at spørge. 3. Vær pædagogisk. Tag små skridt og gå langsomt gennem pensum. AaB football jersey contributes to a good atmosphere ON EQUAL TERMS When Jakob Munkholt Christensen leaves home on a Monday morning to travel to DTU Chemical Engineering, where he holds the position of associate professor, he is often wearing his AaB football jersey. Not because he is looking forward to kicking a ball around, but because every Monday morning he teaches a course in how to carry out an industrial chemical process to a class comprising around 80 third-semester BEng students. And at that time of the day, it often takes something special to attract the attention of the students, still sleepy after the weekend. “I’m probably the only lecturer who teaches classes in an AaB football jersey—the Danish premier league team from Aalborg, my home town,” relates the 31-year-old Jakob Munkholt Christensen. “The jersey lightens the mood and often attracts catcalls, depending on the result from the previous weekend’s matches. Especially because many of the students are from Copenhagen, which is home to a number of competing clubs. It’s all about finding a personal ■■Kort nyt Studier og navne ■■News in brief FOTO MIKAL SCHLOSSER AaB-trøjen bidrager til den gode stemning ØJENHØJDE Jakob Munkholt Christensen fik prisen som Årets Underviser 2015. Hans råd er at skabe en tryg atmosfære, hvor studerende ikke er bange for at spørge. En snak om, hvem der vandt i weekenden, giver en god start på ugen, siger Årets Underviser i den rødstribede trøje. A chat about who won over the weekend is a good way to start the week, explains the Lecturer of the Year in the red and white striped jersey. AA Jeg er selv introvert af natur og har en fobi for at tale i store forsamlinger Jakob Munkholt Christensen Af Christina Tækker Når Jakob Munkholt Christensen mandag morgen drager afsted for at passe sit job som lektor på DTU Kemiteknik, tager han ofte sin AaB-spilletrøje på. Ikke fordi han skal ud at spille bold, men fordi han hver mandag formiddag underviser ca. 80 studerende på diplomingeniøruddannelsen på tredje semester i et kursus om, hvordan man udfører en industriel kemisk proces. Og på den tid af dagen kræver det ofte lidt ekstra at fange opmærksomheden hos de morgensøvnige studerende. „Jeg er nok den eneste, der forelæser iført en spilletrøje fra AaB, superligaholdet fra Aalborg, hvor jeg kommer fra,“ siger den 31-årige Jakob Munkholt Christensen. „Fodboldtrøjen skaber en fri stemning med tilråb efter weekendens superligaspillerrunde. Især fordi mange af de studerende kommer fra København og holder med konkurrerende hold. Det handler om at finde en personlig stil. Hvis jeg er i øjenhøjde med de studerende, håber jeg, at de måske relaterer sig lidt bedre til det stof, jeg præsenterer.“ Ekstremt pædagogisk Og noget tyder på, at Jakob Munkholt Christensen har fat i den lange ende. Til årsfesten tidligere på året fik Jakob Munkholt Christensen prisen som Årets Underviser 2015 på diplomingeniøruddannelsen, fordi han har en fantastisk evne til at formidle stoffet, er ekstremt pædagogisk og går op i, at de studerende kan følge med. Men det var ikke nogen let start, da han begyndte som underviser for halvandet år siden: „Jeg er selv introvert af natur og har en fobi for at tale i store forsamlinger. De første gange var jeg ved at kaste op om morgenen, inden jeg skulle undervise. Men det er blevet bedre, jo mere erfaring jeg har fået,“ fortæller Jakob Munkholt Christensen. Hans opskrift på god undervisning tager udgangspunkt i hans egne oplevelser på DTU, hvor han var en af de stille studerende, der sad på bagerste række og lyttede til forelæsninger og bagefter gik hjem og overvejede det lidt. Hans råd er derfor: Gå langsomt og systematisk frem og skab en tryg atmosfære. Koldsved ned ad ryggen „Jeg husker næsten den kolde sved ned ad ryggen, når nogle af underviserne stillede et spørgsmål til en tilfældig studerende efter en lang forelæsning: ’Hvad mener du?’ Som introvert kan man i den situation dårligt huske sit eget navn. Så selv om det er et værktøj, der aktiverer de unge, holder jeg mig langt væk fra at sætte spotlys på de studerende,“ siger Jakob Munkholt Christensen. For at motivere de studerende i fremtiden mener han, at det handler om at involvere og aktivere dem. I dag bruger Jakob Munkholt Christensen et e-læringsværktøj i undervisningen til at evaluere semesteret. Det er en slags ’Hvem vil være millionær’, der relaterer til stoffet. Mens han selv stiller spørgsmålene på slides, svarer de studerende på deres tablet. „Spillet giver et konkurrenceaspekt, som aktiverer de unge. Samtidig bliver jeg klogere på, om jeg skal samle op på noget til næste semester. Men jeg tror aldrig, at det kommer så langt, at vi skal fjernundervise de studerende. Vi mister det sociale sammenhold. For ikke at tale om det personlige touch.“ ■■Få mere at vide Jakob Munkholt Christensen, lektor, DTU Kemiteknik, jamu@kt.dtu.dk 12  |  UDDANNELSE / EDUCATION  |    NR. 9·2015


dtuavisen1509
To see the actual publication please follow the link above