Page 12

dtuavisen1510

PF om reformændringer: Det er en sejr Forligspartierne bag fremdriftsreformen vedtog i november en ændring af reformen. Blandt andet får universiteterne større indflydelse på, hvilke krav de kan stille til de studerende. Det er PF glad for, fortæller formand Caroline Dragsdahl: „Vi er rigtig positive over for, at ansvaret kommer tilbage til universiteterne og de studerende, og vi er sikre på, at vi kan lave en god aftale med DTU. Det er klart en sejr, men det er stadig et problem, at studietiden fastholdes, for så straffes universitetet stadig for at have iværksættere. Samtidig tælles de studerende, der rammes af sygdom, også med i studietiden, og det vil gå ud over alle studerende. Det er en måde at skjule en sparerunde, men vi er da kommet langt.“ Årets studenterdrevne initiativ Den studenterdrevne organisation Stardust DTU er blevet kåret til årets studenterdrevne initiativ. Det skete til den iværksætterifremmende organisation Startup borgens event tidligere på efteråret, der foregik på Christiansborg. Stardust-DTU er en non-profit organisation. Den holder til i DTU Skylab og har til formål at hjælpe studerende med at fremme og udvikle deres startup-idéer. Læs mere på stardust-DTU.dk. Nyt kollegium til Lyngby Campus I foråret 2016 påbegyndes opførelsen af et nyt kollegium – Hempel Kollegiet, DTU. Det skal indeholde 200 studieboliger til internationale studerende og bliver placeret på hjørnet af Anker Engelunds Vej og Lundtoftevej. Kollegieboligerne bliver organiseret i tre klynger, der hver især består af to bygninger med 12 og 13 boliger i hhv. to og tre etager. Kollegieboligerne skal være klar til indflytning i forbindelse med studiestart 2017. DTU blandt de bedste til at uddanne til jobs En netop offentliggjort rangliste viser, at DTU er blandt de 150 bedste universiteter i verden til at uddanne jobegnede kandidater. Mere præcist ligger DTU på plads nummer 112 på listen med det lidt kringlede navn Global Employability University Survey. Ranglisten er baseret på en spørgeskemaundersøgelse i 21 lande blandt headhunters og administrerende direktører i internationale rekrutteringsvirksomheder. Undersøgelsen viste bl.a., at de nyuddannedes karakterniveau er blandt de lavest prioriterede egenskaber. PF on reform changes: It’s a victory · This year’s studentdriven initiative · New hall of residence for Lyngby Campus · DTU among the best at preparing students for job market Med Peergrade.io får de studerende en mere detaljeret evaluering, end læreren kan nå at give. Peergrade.io helps provide students with a more detailed evaluation than the lecturer can manage to give them. Hver opgave kan blive evalueret 25 gange EVALUERING En ph.d.-studerende på DTU Compute har udviklet software-programmet Peergrade.io, hvor de studerende kan evaluere hinandens opgaver. Det letter lærerens arbejdspres og kan også give bedre evalueringer. Up to 25 evaluations of each assignment EVALUATION Big data is a popular theme— so popular, in fact, that the course entitled ‘Computational Tools for Big Data’ taught at DTU Compute has seen registrations shoot from 20 to 130 in a single year. This was, of course, a real pat on the back for the lecturer, David Kofoed Wind, but it did mean that he and teaching assistants would suddenly be faced with weeks and weeks of extra work correcting assignments if all students handed in 20 pages of work four times a year. So how do you deal with that? Simple, thought David, you let the students assess each others’ assignments, and so he set out to track down what is known as ‘peer grading software’. He was unable to find any software that lived FOTO MIKAL SCHLOSSER up to his requirements, however, so he decided to develop his own. The program that he has now developed with his teaching assistant—Rasmus Malthe Jørgensen from the University of Copenhagen— has appropriately been named ‘Peergrade. io’ and forms the basis for a rapidly expanding start-up. ■■Kort nyt Studier og navne ■■News in brief Af Marianne Vang Ryde Big data er et populært emne – så populært, at faget Computational Tools for Big Data, der udbydes på DTU Compute, på et år gik fra 20 til 130 tilmeldte. Det var selvfølgelig på en måde dejligt for læreren, David Kofoed Wind, men det betød også, at han og hans hjælpelærere kunne se frem til ugers ekstra arbejde med at rette opgaver, hvis alle afleverede 20 sider fire gange i løbet af året. Hvad gør man så? Man kunne jo lade de studerende evaluere hinandens opgaver, tænkte David og gik på jagt efter såkaldt peergrading-software. Men han fandt ikke noget, der var godt nok, og besluttede i stedet at lave det selv. Programmet, som han har udviklet sammen med sin hjælpelærer Rasmus Malthe Jørgensen fra KU, fik selvfølgelig navnet Peergrade.io, og det danner nu basis for en stærkt ekspanderende startup-virksomhed. Peergrade.io fungerer sådan, at hver studerende afleverer deres opgave i systemet og derefter modtager tre til fem opgaver fra andre studerende, som de skal evaluere ud fra et skema udarbejdet af læreren; for eksempel gennem et spørgsmål som: ’På en skala fra et til fem, hvor godt synes du, forfatteren forklarer problemet?’ De studerende er 100 procent anonyme over for hinanden, men læreren kan selvfølgelig se alt, hvad der foregår inde i Peergrade.io, og man kan også klage over en evaluering. „Der er jo nogen, som sjusker, fordi de er sent på den med evalueringen, eller som ikke har forstået noget som helst. Vores vigtigste mission er, at de studerende skal have et godt kursus. Derfor skal de også kunne give feedback på feedbacken. Og alle skal svare på, hvor konstruktiv og velargumenteret de mener, kritikken er,“ fortæller David Kofoed Wind. Han understreger, at systemet kun hjælper de studerende til at give feedback. Det er stadig underviseren, der giver den endelige karakter på baggrund af en slutrapport om, hvad de studerende har afleveret, hvad der er blevet sagt om deres arbejde, og hvordan andre har bedømt deres feedback. Fem halvkloge bedre end ét geni Hver studerende skal forholde sig til mere end en opgave, så der kan i nogle tilfælde være helt op til 25 evalueringer af hver aflevering, og det er faktisk en stor fordel for den samlede bedømmelse. „Når man tager gennemsnittet af 25 halvgode evaluatorer, får man et rigtig godt estimat. Underviserne kan også se, hvor stor spredningen er på evalueringerne. Hvis 10 procent mener, svaret er forkert, og 90 procent, at det er rigtigt, skal underviseren måske lige tjekke opgaven. Men hvis alle er enige, så er evalueringen sandsynligvis også korrekt,“ siger David og henviser til forskning i peer-evaluering, som viser, at det er bedre at tage gennemsnittet af fem halvkloges udsagn end kun at høre fra én meget klog mand. Han og makkeren udvikler stadig på systemet, blandt andet for at finde frem til den helt rigtige type spørgsmål til feedback-skemaet, som naturligvis er en afgørende side af sagen. Samtidig forsker de generelt i konceptet peer-evaluering. De har for eksempel planer om at hyre otte hjælpelærere til at rette alle opgaverne individuelt og se, om der er ligeså stor forskel mellem dem som mellem de studerende. Peer-feedback er ikke nyt, men David og Rasmus forsøger at give deres system mere tyngde og fokus ved at lave en virkelig god spørgeguide og bygge nogle statistiske modeller, som kan gøre programmet bedre til at finde de dårlige evalueringer og afleveringer og slå ned på forudindtagede studerende. „Det ville være skønt, hvis man kunne sætte alle parametrene op i en stor model og få retfærdigheden ud,“ lyder Davids drøm. Men måske er det slet ikke retfærdigheden, der er det vigtigste, for som DTU-studerende Thomas Pedersen siger: „Det vigtigste ved universitetet er at lære, ikke at få karakterer. Og man kan lære meget af at se de andres løsninger og få flere forskellige bedømmelser af sin egen besvarelse. Nogle gange fanger de studerende endda noget, som læreren ikke har set.“ ■■Få mere at vide David Kofoed Wind, DTU Compute, dawi@dtu.dk FAKTA OM PEERGRADE.IO Peergrade.io er en spinout-virksomhed fra DTU Compute. Systemet bruges allerede i flere kurser på DTU og på KU. CBS og andre danske universiteter er på vej som kunder, og iværksætterne drømmer om også at nå uden for Danmarks grænser. Læs mere på www.peergrade.io PRIVATFOTO 12  |  UDDANNELSE / EDUCATION  |    NR. 10·2015


dtuavisen1510
To see the actual publication please follow the link above