Page 9

dtuavisen1510

Vehicle To Grid’ ■■Få mere at vide Peter Bach Andersen, forsker, DTU Elektro, pba@elektro.dtu.dk Læs om Nikola-projektet på nikolaproject.info. AA Det er en udbredt misforståelse, at forbedring af den kollektive transport er et afgørende virkemiddel i den grønne omstilling. Niels Buus Kristensen, institutdirektør ved DTU Transport Vi digitaliserer Danmark Visma Consulting i Lyngby beskæftiger sig med it-udvikling og rådgivning. Vi hjælper både offentlige og private virksom heder med at udvikle, modernisere og vedligeholde deres itløsninger. Sammen med vores kunder skaber vi øget produktivitet og vækst i Danmark. Bliv graduate i Visma Hvert år ansætter vi et hold graduates, der følges ad gennem de første måneder i Visma. Graduate-programmet har en varighed på et år, og du bliver tilknyttet et projekt fra dag et. Programmet veksler mellem kurser, oplæring og projektarbejde. Du får rygsækken fyldt helt op med alle de redskaber, du har brug for i din første tid som konsulent. Vil du være med til at digitalisere Danmark? Start her visma.dk/it-udvikling/graduate-program dyrkede afgrøder her i landet, skal vi beslaglægge et areal på størrelse med hele landets landbrugsproduktion. Biomasse er globalt set en begrænset ressource, og det er urealistisk at tro, at vi kan basere en hel transportsektor på biobrændstof.“ ? Kan højere afgifter redde klimaet? „Roadpricing, betalingsring, højere p-afgifter og andre afgifter kan begrænse bilkørslen, men reduktionskravene er så skrappe, at bilerne skal omstilles helt til vedvarende energi, hvis målsætningerne skal nås. Ellers skal bilkørslen reduceres urealistisk meget, selv med en markant stigning i brændstofeffektiviteten. Baserer vi transportmidlerne på vedvarende energi, bliver klimaudfordringen ikke en begrænsning for mobiliteten. En hensigtsmæssig indretning af afgifterne kan dog i høj grad fremme den grønne omstilling af transportsektoren og samfundet som helhed.“ Han forudser, at vi fremover får et stigende behov for at balancere elnettet hurtigt i takt med, at stadig mere vedvarende energi fra vind og sol bliver integreret i elnettet. Vehicle to X I forskningssamarbejdet Nikola undersøger forskerne også, hvilke nye muligheder elbilens store batteri giver ejerne. Det kalder de ’Vehicle to X’. „For håndværkeren kunne det f.eks. være muligheden for at oplade sine elektriske værktøjer, for picnicfolket kunne det være at tilslutte en elgrill, selv om man er i skoven, og for feriefolket kunne det være opladning af samtlige mobile enheder f.eks. tablets og bærbare computere, mens turen går sydpå,“ forklarer Peter Bach Andersen. Electric vehicles are the long-term solution FOSSIL-FREE Electric vehicles are the key to a transport sector unfettered by dependency on fossil fuels. So says Niels Buus Kristensen, Head of Department at DTU Transport. Niels Buus Kristensen is a member of the Danish government’s climate advisory committee and has participated in climate and congestion commissions appointed by previous governments. Here is what he has to say about the role of electric vehicles in the future. “If we are to become a low-emission society, we will have to transform personal transport solutions to run independently of fossil fuels.” FOTO JOACHIM RODE   NR. 10·2015  |  FORSKNING / RESEARCH  |  9 SCAN TO READ FULL ARTICLES dtu.dk/1510


dtuavisen1510
To see the actual publication please follow the link above