Page 16

DTUavisen1701

Nye professorer Jose Merayo, Space Magnetometry, DTU Space Jens Wenzel Andreasen, Materials Science using X-ray Techniques, DTU Energi Jubilæer Rene S. Hendriksen, seniorforsker, DTU Fødevareinstituttet, 25 år 1/1 Susanne Margareta Ranebro, laborant, DTU Veterinærinstituttet, 25 år 1/1 Finn Thomas Agerkvist, lektor, DTU Elektro, 25 år 18/1 Henning Friis Poulsen, professor, DTU Fysik. 25 år 1/2 Niels Grolin, chefkonsulent, Afd. for Innovation og Sektorudvikling, 40 år 1/2 Ole Baltazar Andersen, seniorforsker, DTU Space, 25 år 1/2 Goddag Tessa Kate Anderson har været vidt omkring i verden, siden hun tog sin ph.d. inden for geografi på University College London. På universiteter i New Zealand, Australien og Hongkong har hun arbejdet med at forske og undervise i emner som geografiske informationssystemer (GIS) og ’Managing of world cities’. Efter et par år i DTU Management Engineering er hun nu startet som adjunkt på DTU Space, hvor hun blandt andet underviser på kurset Smart, Connected and Livable Cities. „Det er et usædvanlig blødt kursus. De studerende forventer hardcore matematik, men vi præsenterer dem også for romanen 1984 af Orwell og beder dem om at tænke mere filosofisk,“ siger Tessa. Farvel Fra den dag Niels Axel Nielsen indgik kontrakt om at blive koncerndirektør, har han vidst, at når den løb ud, ville han gå på pension. 65 år er en passende alder til at skifte fokus i livet og få tid til alt det, der har ligget stille. For eksempel kunne han tænke sig at bygge sommerhuset om og genoptage sit klaverspil, samtidig med at han fortsætter i et par bestyrelsesjob, blandt andet som formand for Den Blå Planet. Niels Axel var i 12 år direktør for Danmarks Fiskeriundersøgelser og kom ved fusionen ind i DTU’s direktion. Kort efter søgte han jobbet som koncerndirektør med ansvar for erhverv og myndigheder. „Det var et ønskejob at få lov at brede mine erfaringer med myndighedsbetjening i fiskerisektoren ud til alle DTU’s områder, og jeg har oplevet stor lydhørhed over for opgaven fra alle institutter,“ siger Niels Axel, der i øvrigt har en baggrund som matematisk statistiker. ■ News in brief New professors · Anniversaries · Hello · Goodbye FOTO DTU ■ Kort nyt Navne og karriere Portalen og CampusNet genopstår MEDARBEJDER Politik for brug af materialer BRUGSRET Ny politik om undervisningsmaterialer skal sikre kvaliteten i undervisningen. Portalen and CampusNet reborn as ‘DTU Inside’ INTRANET At the end of January, everyone at DTU will have access to a brand new intranet. Portalen and CampusNet are to be replaced by ‘DTU Inside’ which will provide both students and staff with a completely new tool for finding and exchanging information about studies and work. The main reasons for setting up DTU Inside are that the technological foundations of Portalen have become obsolete, and that its architecture is not user-friendly. Students in particular have found it challenging to determine when they needed to consult Portalen, CampusNet and dtu.dk, respectively. The objective for DTU Inside is to create a single internal DTU website for employees and students alike. It is to function as a tool and as an information channel, and through its responsive design it is also to support mobile devices in the same way as dtu.dk. FOTO DTU Af Kasper Antonsen og Henrik Larsen I slutningen af januar får alle på DTU et splinternyt intranet. Portalen og CampusNet erstattes af DTU Inside, og dermed får både studerende og medarbejdere et helt nyt redskab til at finde og udveksle information om studier og arbejde. Baggrunden for at etablere DTU Inside har været, at Portalens tekniske fundament var forældet, og at den ikke var brugervenligt opbygget. For de studerende har det været særligt udfordrende at finde ud af, hvornår de skulle gå til henholdsvis Portalen, CampusNet og dtu.dk. Målsætningen for DTU Inside er at lave et samlet internt website for både medarbejdere og studerende. Det skal fungere som arbejdsredskab og som informationskanal, og det skal via responsivt design understøtte mobile enheder på samme måde som dtu.dk. DTU Inside vil bestå af to parallelle sites: Medarbejder og Undervisning. Medarbejderfanen samler Portalens information om administrative processer, retningslinjer, politikker, meddelelser og nyheder i en ny og simplere struktur. Den anden del af DTU Inside – undervisningsfanen, der henvender sig til studerende og undervisere – trækker på indhold fra flere systemer. CampusNet vil fortsat være den drivende motor bag indholdet til kurser og grupper. Der kommer et nyt layout baseret på samme designprincipper som dtu.dk, og der vil være flere nye menupunkter at forholde sig til, men selve systemet forbliver uændret. Siden oktober har Portalens redaktører flyttet indhold fra den nuværende Portal til det nye DTU Inside. Ansatte og studerende skal som udgangspunkt ikke gøre noget – ud over at afsætte lidt tid til at vænne sig til det nye site. Når DTU Inside går i luften, vil det ikke længere være muligt at tilgå Portalen og CampusNet i deres gamle udgaver. 1. Den søgebaserede indholdsstruktur på Portalen afløses af en hierarkisk indholdsstruktur. Indholdet organiseres efter emner og ikke efter de ansvarlige organisationsenheder. Hovedstrukturen udgøres af fem overordnede emner, som er placeret i den vandrette topmenu. 2. Forsidens venstre halvdel viser meddelelser og nyheder, som det kendes fra Portalen. Der er tilføjet nye filtreringsmuligheder, så det er nemt at skifte mellem forskellige meddelelsestyper. Derudover er der tilføjet en afgrænset meddelelsessøgning og nye arkivfunktioner. 3. Bannere på forsiden fremhæver aktuelle begivenheder. Der vil både være generelt og institutspecifikt indhold. 4. Højre kolonne består af en række widgets som f.eks. telefonbog, DTU Findit, kantinemenu, sideindeks, presseklip og andre særlige funktioner og tjenester. Man kan selv vælge de widgets, som passer til ens arbejdsområder. 5. Den øverst bjælke indeholder genveje, søgning og indstillinger, som går på tværs af undervisnings- og medarbejderfanerne. Her kan der findes personlige genveje samt generelle og institutspecifikke linksamlinger. Medarbejdere vil under deres navn finde et link til den primære enhed, de er tilknyttet. INTRANET I slutningen af januar lanceres DTU’s nye, samlede portal for medarbejdere og studerende. 5 1 3 4 2 ■■Få mere at vide Kasper Antonsen, chefkonsulent, Afd. for Forskning og Relationer, kan@adm.dtu.dk Portalen.dtu.dk/inside Af Andreas Johansen En ny politik for brugen af undervisningsmaterialer betyder, at de studerende er sikret, at der ikke pludselig sker store ændringer i undervisningskvaliteten. Politikken blev behandlet på Hovedsamarbejdsudvalgets møde i november, og den betyder, at DTU har ret til at bruge et undervisningsmateriale, der er udviklet under underviserens ansættelse på DTU, også efter at vedkommende har forladt universitetet. Lærebøger er undtaget fra politikken, og da der er tale om en brugsret for DTU, må underviseren forsat medtage og bruge sit materiale efter ophør af ansættelsen. Undervisningsmaterialet vil stadig tilhøre medarbejderen, men DTU’s brugsret skal sikre, at studerende ikke ender i den situation, at der skal udarbejdes helt nyt kursusmateriale, hvis en underviser vælger at forlade DTU midt i et semester. Den nye politik betyder også, at undervisningsmateriale fremover skal opbevares på det enkelte institut efter regler fastlagt af instituttet. Politikken træder i kraft fra 1. januar 2017 og kan findes på Portalen. 16  |  CAMPUSLIV / CAMPUS LIFE  |    NR. 1·2017 SCAN TO READ FULL ARTICLES dtu.dk/1701


DTUavisen1701
To see the actual publication please follow the link above