Page 21

dtuavisen1702

  NR. 2·2017  |  CAMPUSLIV / CAMPUS LIFE  |  21 SMART CITY HUB Attention all students, researchers, lecturers and data-lovers... Want to solve a real-life problem and develop Smart City solutions? Join our hub Thursday | Feb 9 | 5-8 pm @ DTU SKYLAB HUB #1: ‘Smart Supply Network’ e.g. water, pipelines, leakages Pitch by  Sign up on Facebook ‘Smart City Hub #1’ Lyngby-Taarbæk City of Knowledge is launching ‘Smart City Hub’ – an informal platform for the development of Smart City projects by using data. The hub is held every second Thursday @ DTU Skylab. Read more at vidensby.dk 6 Matematiktorvet Matematiktorvet blev tidligere udelukkende brugt til at komme fra A til B. I løbet af 2016 testede DTU CAS Bygherre her en madpakkehave som et ud af syv pop 5 6 7 ■■Få mere at vide Ina Borup Nørløv, projektchef, udvikling og planlægning, 150389 Opsætning af annoncer til Lyngby Taarbæk Vidensby.indd 2 23/01/17 12.34 DTU CAS Bygherre, inabn@dtu.dk 5 Hængekøjeskoven Hængekøjeskoven viser, at man kan forny DTU’s uderum med få hjælpemidler. Erfaringerne med den skal bl.a. bruges på Kemitorvet og området omkring Origo, det sted, hvor de fire kvadranter mødes. op-miljøer. Et godt studiemiljø er også et konkurrenceparameter i forhold til at rekruttere mange og gode studerende.“ Fra passiv til aktiv læring Ifølge dekanen er der sket et paradigmeskifte i undervisningsformen de senere årtier. Vi er gået fra passiv læring til aktiv læring, fra monolog til dialog og fra læring alene til læring i grupper. Det betyder, at der i dag er en større dialog mellem underviser og studerende, og at kridttavlen er blevet suppleret med avancerede it-/av-løsninger. Det stiller nye krav til auditorierne, hvor akustik, ventilation og møblement skal understøtte længere og mere varierede læringsforløb. Samtidig bliver de studerende på campus til ud på aftenen. Nogle gange til ud på natten. Det betyder, at læringsmiljøer og fællesarealer anvendes i større grad end tidligere. Her fordyber de studerende sig på egen hånd, arbejder i grupper omkring et bord eller læner sig tilbage og læser. En del af ingeniørfamilien „I gamle dage ankom de studerende og afleverede deres overtøj til en dame i blå kittel i garderoben, inden de indtog deres pladser i auditoriet. Derefter kom professoren ind ad en anden dør, gav sin forelæsning og gik ud ad døren igen. Sådan er det langt fra i dag. Når man begynder på DTU, bliver man en del af ingeniørfamilien. Man er en del af et fællesskab,“ siger Martin Vigild. En af dem, der er med til at fremme et attraktivt studiemiljø på DTU, er Ina Borup Nørløv, der er projektchef for udvikling og planlægning i CAS Bygherre. Hun sidder med i DTU’s Studiemiljøudvalg, der er nedsat med det formål at fremme udviklingen af et godt studiemiljø. Her samarbejder hun bl.a. med de 7 Street food Der er flere boder med street food på Lyngby Campus, bl.a. Yatai by Jens Rahbek. Boderne er flytbare og kan stå forskellige steder på campus. FORMELLE LÆRINGSMILJØER 8 Auditorierne Auditorierne i bygning 303 A er bl.a. indrettet, så man kan veksle mellem gruppearbejde og forelæsning i samme lokale. UDEMILJØ studerende i regi af Polyteknisk Forening (PF) samt førende specialister inden for udvikling af læringsrum. Desuden har hun været med på studieture til universiteter i udlandet for at hente inspiration. Ofte byder hun også selv velkommen til gæster, der vil se DTU’s læringsmiljøer: „Vores mål er at blive ved med at skabe innovative faciliteter, der gør, at vi kan kalde os et eliteuniversitet. Verden omkring os ændrer sig hele tiden. Derfor holder vi øje med udviklingen og reflekterer over, om der er nye indretninger af det fysiske læringsmiljø, der kan give værdi på DTU. På den måde tranformeres DTU løbende. I øjeblikket kan vi se, at især den digitale undervisning udvikler sig. Spørgsmålet er, hvad det betyder for den fremtidige undervisning.“ 8 FOTO MIKAL SCHLOSSER FOTO MIKAL SCHLOSSER FOTO KRISTIAN RIDDER-NIELSEN FOTO JAN JUEL students and lecturers—as well as reducing isolation and creating more social events. “We want to give the students the opportunity to remain on campus—even outside scheduled teaching hours. In support of this, we are, among other things, keeping the library and teaching areas open 24/7, organizing the study and learning environments in SCAN TO READ FULL ARTICLES dtu.dk/1702 different ways, and offering a wide range of fixtures and fittings,” says Martin Vigild, Senior Vice President and Dean of Undergraduate Studies and Student Affairs.


dtuavisen1702
To see the actual publication please follow the link above